۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۱۳۴۲۰۶
به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی؛

لوح فشرده مجموعه آثار آیت‌الله خراسانی تولید شد

خبرگزاری رسا ـ لوح فشرده مجموعه آثار آیت‌الله شیخ محمدجواد خراسانی(ره) به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و به جامعه علمی کشور عرضه شد.
مجموعه آثار شيخ محمد جواد خراساني

 

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، این لوح فشرده دربردارنده متن کامل 14 جلد کتاب از آثار آیت‌الله خراسانی(ره) است.

 

معارف الائمه، الامامة عند الشیعة الامامیه، البدعیة و التحریف، بینه رحمت، تلخیص النحو، آهی سوزان برای منتظران امام زمان(عج)، مهدی منتظر، منظومه عربی در رجال، جهاد اکبر و مخطوطات از جمله آثار ارائه شده در این لوح فشرده به شمار می‌رود.

 

جستجوی ساده و پیشرفته در متن و فهرست کتب، متن و ترجمه کامل قرآن کریم به همراه قابلیت جستجو در آیات، ارتباط واژگان متون با 10 دوره لغت‌نامه عربی و فارسی، قابلیت‌های متنوع پژوهشی، یادداشت‌برداری و چاپ از جمله قابلیت‌های این لوح فشرده گرانسنگ است.

 

شایان ذکر است، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد جواد خراسانی در خانواده علم و فقاهت دیده به جهان گشود. پس از گذراندن دوران اولیه تحصیل، در ردیف مدرسان خوب حوزه قرار گرفت. پس از مدتی برای ادامه تحصیل نجف را برگزیده و راهی آن دیار مقدس می‌گردد.

 

با پشت‌کاری کم‌مانند، با تلمّذ از محضر اساتیدی چون : آقا ضیاء عراقی، اصطهباناتی، سید محمود شاهرودی، سید ابوالحسن اصفهانی و سید حسین اصفهانی (داماد سید ابوالحسن، معروف به آیت الله داماد)، در مدت کمتر از پنج سال به مقام عالی اجتهاد دست می‌یابد و از طرف آیت الله قمی به کربلا دعوت می‌شود و به آن‌جا می‌رود، ولی مرحوم آیت الله اصفهانی با متقاعد نمودن ایشان که در نجف به ایشان بیشتر نیاز است، به نجف باز می‌گردند و پس از هفت سال با تقاضای متدیّنان، در تهران رحل اقامت می افکند، و تا آخر عمر (ربیع‌المولود 1397 هـ. ق) در راه تحقیق و تألبف و تبلیغ به تلاش می‌پردازد.

 

در زهد و ساده زیستی او همین بس که با این که در خانوادۀ کم و بیش مرفّهی رشد کرده بود ولی از همان ابتدای تحصیل سعی کرد از هر چیزی که او را از تحصیل باز می‌دارد و با عزت نفس و مناعت طبع ناسازگار باشد، خود را دور سازد.

 

از نکته‌های برجسته در زندگی معنوی ایشان که از فضلا و دانشمندان عصر خود بود، توجه فوق‌العاده به مستحبات و در میان آنان به زیارات و توسل به اهل بیت است، احیای فرهنگ شیعه و شعائر مذهبی نیز از دیگر ویژگی‌های این فقیه اهل‌بیت علیهم السلام است.

 

در تألیفات و تحقیقات نیز کتب نفیسی از ایشان به یادگار مانده است؛ که ثمره‌ی این همه کوشش و تلاش وی چهل‌و‌شش اثر چاپ شده و چاپ نشده، در موضوعات گوناگون است. /919/د103/ن

ارسال نظرات