مبلغان از فرصت ماه رمضان برای نشر مکارم اخلاق استفاده کنند

حجتالاسلام والمسلمین سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: برای سیرهای معنوی دو نکته باید مد نظر قرار داد یکی رفع مانع و دیگری ایجاد مقتضی که اگر این دو در کنار هم قرار گیرد و موانع برطرف و زمینهها فراهم شود سیر معنوی انسان شروع میشود.
وی در ادامه افزود: حق تعالی در ماه مبارک رمضان هر دو کار را برای انسان انجام داده است زیرا به روایات متعدد، شیاطین در بند هستند و وسوسهها و اغوای آنان به حد بسیار زیادی محدود شده است و در مقابل مقتضی کاملا فراهم و خداوند در برکات را برای انسانها باز کرده است.
وی خاطر نشان کرد: خواب انسان در این ماه نورانیتزا میشود و دل را نورانی میکند و نفس انسان تسبیح شمرده میشود و برای هر نفس، خداوند دل انسان را جلا میدهد و ثواب قرائت یک آیه قرآن برابر با یک ختم قرآن است، بنابراین بستر و فضا کاملا آماده و ثوابها فراوان است زیرا هم موانع محدود شدهاند و هم زمینهها فراهم است.
حجتالاسلام والمسلمین توکل ابراز داشت: همت خود انسان را میطلبد که در این ماه که بستر آماده است تلاش کند زیرا همت بلند میتواند ما را به مقاصد الهی نزدیک کند و با توجه به گذشت عمر اگر انسان غفلت کند فرصت این ماه به پایان میرسد و برکات هم جمع میشود.
وی ادامه داد: انسان باید زمان را مواظبت کند و وقتها و فرصتها را برای خود برنامهریزی کند تا از روزها و شبهای این ماه حد اکثر استفاده را ببرد.
این استاد حوزه با اشاره به سخن امام راحل در توصیه به مبلغان گفتند: «انما اعدکم بواحده ان تقوموا لله » شما را یک موعظه میکنم اینکه قیامتان برای خدا باشد.
حجتالاسلام والمسلمین توکل تصریح کرد: اگر آنچه را که میگوییم از دل برآید لاجرم بر دل هم مینشیند پس خودمان به توصیهها عمل کنیم و عامل باشیم و سپس به دیگران بگوییم تا در دلها بنشیند و اثر بگذارد.
وی در توصیه به مبلغان بیان داشت: آنها با توجه به نیاز منطقه تبلیغی خود اقدام به نشر مکارم اخلاق کنند زیرا بعضی از مطالب در یک منطقه ضرورت دارد و در منطقه دیگر نیاز به بیان آن نیست.
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: از جمله نکات مهم اخلاقی که مبلغان میتوانند در این ماه به آن بپردازند مذمت حب دنیا و کنترل شهوات و هواهای نفسانی است.
وی در پایان اتصال به اهل بیت عصمت (ع) را راهگشا در مشکلات دانست و اظهار داشت: خداوند عالم، فیاض است اما فیض از مبدأ فیاض به طور مستقیم به انسان نمیرسد بلکه از طریق کانال اهلبیت و به دست آنها در عالم تقسیم میشود پس هر کس این رابطه را عالیتر کند از برکات این فیض بهره بیشتر میبرد./9192/ت302/ن