۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۳۳۷۸۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

قلب خود را با شکستن بت مقام و ثروت خالص کنیم

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: اگر در کنار عشق به خدا، عشق به بت مقام، ‌ثروت و‌ شهوت در دل و قلب انسان باشد، فایده ندارد‌ باید قلب خود را خالص کنیم، در آن صورت انسان حالت روشن بینی پیدا می کند.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در ششمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیه چهارم سوره مبارکه احزاب«ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ من قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَکُمُ اللَّائِی تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِکُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِیَاءکُمْ أَبْنَاءکُمْ ذَلِکُمْ قَوْلُکُم بِأَفْوَاهِکُمْ وَاللَّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ» تصریح کرد: خداوند در این آیه به سه نمونه از خرافات عصر جاهلیت اشاره کرده است و همه آنها را نفی می کند. 
وی افزود: یک خرافه این بود که آنها معتقد بودند برخی از انسان ها دو قلب دارند و با هر یک از قلب ‌ها مطالبی را درک می کند، منافقان نیز می گفتند پیامبر دو قلب دارد که یکی از آنها متوجه ما و دیگری متوجه خودش است. 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: از آیات متعدد قرآن استفاده می شود که انسان به وسیله قلب مسائل را می فهمد؛ در حالی که دانشمندان امروزی می گویند آنچه انسان به وسیله آن مسائل را می فهمد مغز است نه قلب.
وی با بیان این‌که مفسران در این باره تفسیرهایی را بیان کرده اند، اظهار داشت: یک تفسیر این است که قلب دو معنا دارد که یکی از آنها عقل است،‌ برخی می گفتند هنگامی که انسان چیزی را با مغز درک می کند،‌ نخستین اثر آن در قلب ظاهر می شود، بنابراین قلب مظهر و جایگاه ظهور ادراکات است. 
این مرجع تقلید با اشاره به پیوند قلب به وسیله پزشکان، گفت: ‌بعد از پیوند قلب یک سری مسائل ظاهر شده و پزشکان و متخصصان دریافته اند افرادی که قلب تازه و جدید پیدا کرده اند شخصیت شان در حال دگرگونی و تغییر است، از این مطلب پی برده اند که قلب، با شخصیت انسان بستگی و سروکار دارد و اخیرا کتابی نیز به نام «رمز و راز قلب» در این باره نوشته شده و افرادی که پیوند قلب انجام داده‌اند اظهار کرده اند که حالات آنها عوض شده است.
مفسر برجسته قرآن کریم انسان را موجودی عجیب و ناشناخته توصیف کرد و گفت:‌ همه اینها نشانه قدرت و عظمت خداوند تبارک و تعالی است،‌ امیدواریم اگر در کشور ما نیز کار پیوند قلب صورت می گیرد بعد از انجام عمل با افرادی که صاحب قلب جدید شده اند، مصاحبه هایی صورت گیرد تا متوجه شوند احساسات آنها با قبل از عمل پیوند قلب چه تفاوت هایی پیدا کرده است. 
کسی که عاشق امام زمان است نباید عشق دیگری در قلب او باشد
وی بیان داشت:‌ نکته دیگر در تفسیر آیه شریفه که مفسران به آن توجه کرده اند این است که خداوند مطلب دیگری نیز می خواهد بیان کند؛ یعنی ای انسان یک قلب داری و عشق یک نفر باید در این قلب باشد،‌ یا عشق خدا است و یا عشق شیطان، یا عشق علی بن ابی طالب است یا عشق یزید بن معاویه؛ کسی که عاشق خدا و اولیای الهی، امام زمان و سایر اهل بیت(ع) است نباید عشق های دیگری در قلب او باشد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به شخصیت میثم تمار از اصحاب حضرت امام علی(ع) گفت: ایشان حتی در بالای چوبه دار عشق علی(ع) در قلب او بود و وقتی می خواستند او را دار بزنند صدا زد ای مردم بیاید تا فضایل علی را برای شما بیان کنم.
این مرجع تقلید با بیان این‌که همه باید علاقه و عشق خود را یکی کنیم و‌ ‌با خدا و اولیای الهی باشیم، گفت: اگر بت های دیگر از جمله بت مقام، ‌ثروت و‌ شهوت در دل و قلب ما باشد، بی فایده است، باید قلب خود را خالص کنیم که در آن صورت انسان حالت روشن بینی پیدا کرده و راه خود را مستقیم پیدا می کند.
مفسر برجسته قرآن کریم بیان داشت: کسی که تقوا پیشه کند نورانیت خاصی در قلب او قرار می گیرد به گونه ای که حق را از باطل تشخیص می دهد؛ امیدواریم ماه پر خیر و برکت رمضان این مجال را به همه ما بدهد تا دل خود را خالص کنیم و دل از غیر خدا بشوییم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات