۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۱۳۱۶۹۲

برنامه‌های دهه مهدویت استان خراسان رضوی اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد مردمی مهدویت خراسان رضوی گفت: رویکرد این ستاد برخلاف گروه‌های دیگر، رویکردی محتوایی و نو به معارف اسلامی است با این ویژگی که سعی شده است ارتباط فکری مردم با اهل بیت برقرار شود همچنان‎که ارتباط احساسی به خوبی در جامعه ما برقرار است.
مهدويت


حجت‌الاسلام عزیزی، مسؤول و مؤسس ستاد مردمی مهدویت خراسان رضوی، شب گذشته، در نخستین نشست خبری این ستاد در آستانه دهه مهدویت گفت: پرداختن به موضوع مهدویت کار ارزشمندی است گرچه در نهادهای فرهنگی آنگونه که شایسته و در شأن این موضوع است به آن پرداخته نشده و به خصوص در مشهد هنوز بسیاری از مردم احتیاط می‌کنند.

وی افزود: ستاد مردمی مهدویت از سال 85 بارویکردی جدید در حوزه معارف تشکیل شد و با توجه به اینکه در استان، دهه شادی در سطح جامعه نبود، به دهه مهدویت تحت عنوان دهه شادی در استان خراسان پرداخته شد.

مسؤول امور فرهنگی مساجد وابسته به آستان قدس رضوی تصریح کرد: رویکرد این ستاد برخلاف گروه‌های دیگر، رویکردی محتوایی و نو به معارف اسلامی است با این ویژگی که سعی شده است ارتباط فکری مردم با اهل بیت برقرار شود همچنانکه ارتباط احساسی به خوبی در جامعه ما برقرار است، مثلا اگر در ایام محرم و صفر کودکی متولد شود بلافاصله پیراهن مشکی تن او می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های دهه مهدویت امسال گفت: ارتباط با اهل بیت در حوزه فکر و اندیشه، حداقلی است مخصوصا اینکه عده‌ای به عربی بودن متون اسلامی دامن زده‌اند، بنابراین روشی طراحی شد که متن روایتی کوتاه یا در چند جمله از حوزه مهدویت انتخاب شده، ترجمه شده، پیام‌های کاربردی آن استخراج و به صورت جمله‌ای کوتاه در ذیل آن می‌آید و بعد از این نکات جمله‌ای با عنوان «شما چه فکر می‌کنید؟» اضافه می‌شود.

حجت‌الاسلام عزیزی ادامه داد: در کتابچه‌ها و جزوه‌هایی که در سطح جامعه توزیع می شود قسمتی به عنوان برداشت‌های خواننده گنجانده شده است که با استقبال خوب جامعه فرهنگی روبه‌رو شد و به اکثر مراکز فرهنگی استان و مساجد داده شده، در دیوار مساجد نصب شده و امام جماعت مسجد، هر شب یک روایت می‌خواند.

وی افزود: سال 89 و 90 مهدویت در غدیر مطرح شد که از 20 جمله غدیر پیامبر گرامی اسلام در خصوص غدیر، هر سال 10 جمله بررسی شد. امسال «مهدویت در شعاع خورشید» مطرح می‌شود که منظور از خورشید، امام رضا(ع) است که دعای عصر جمعه آن حضرت در خصوص امام زمان، به ده فراز تقسیم شده و هر فراز یک شب در برنامه‌های فرهنگی استان و مساجد اجرا می‌شود.

مسؤول ستاد مردمی مهدویت خراسان رضوی برنامه دوم را برگزاری حلقه‌های معرفت در حرم مطهر دانست و گفت: حرم رضوی خواستگاه چنین حلقه‌هایی است که در مرحله اول خواهد بود. مرحله بعد در مساجد با حضور امام جماعت یا استاد اعزامی ستاد است و مرحله بعد در بوستان‌های سطح شهر مثل کوهسنگی، ملت، حجاب، بسیج و دیگر بوستان‌ها اجرا خواهد شد.

وی افزود: برنامه بعدی دعوت از مردم در مساجد و هماهنگی با مسؤولین فرهنگی مساجد است که در اجتماع عظیم منتظران در روز ولادت شرکت کنند که هر سال در شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود که امسال از میدان شهدای مشهد و با دعای ندبه آغاز شده و به حرم مطهر امام رضا ختم خواهد شد.

مسؤول امور فرهنگی مساجد وابسته به آستان قدس رضوی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مجموعه‌هایی که با ستاد همکاری دارند، شامل زیارت‌شناسی، امام‌شناسی، مهدویت و نوع آموزش‌هایی که نیاز دارند، اهداء محصولات فرهنگی مانند پوستر، کتابچه‌ها و برخی اقلام فرهنگی در راستای گسترش فرهنگ صحیح مهدوی، انتشار کتابچه‌ای با عنوان مهدویت در شعاع خورشید، پوسترهای دعای امام رضا، تولید بنر برای سازمان‌ها و مساجد و مراکزی که نیازمند بنرهای تبلیغاتی محتوایی هستند نیز از دیگر برنامه‌های این ستاد است.

وی افزود: به‌روز رسانی و تکمیل سایت مهدویت انجام شده است و در روز نیمه شعبان به صورت رسمی افتتاح خواهد شد، ارسال پیامک محتوایی در دستور کار است که در حوزه معارف اسلامی و مهدوی برنامه‌هایی تهیه شده که از طریق سیستم پیامک برای مجموعه مهدی‌یاوران ارسال می‌شود، دو همایش‌ بزرگ با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و هلال احمر خراسان رضوی برگزار می‌شود و برنامه آخر توفیق نیابت است که مردم استان، اعمالی را به نیابت از امام زمان انجام خواهند داد.

حجت‌الاسلام عزیزی خاطرنشان کرد: برنامه ویژه امسال شناسایی 28 گروه برای ارائه خدمات از طریق این گروه‌ها به مردم است که یکی از گروه‌های فعال آن مهدی‌یاوران هستند که در حوزه‌های مختلف اداری، فرهنگی، خدمات و پشتیبانی مالی حضور دارند.

وی در پایان گفت: امسال بیش از 50 مبلغ به شهرستان‌ها اعزام خواهند شد و بیش از 250 مبلغ برادر و خواهر نیز در شهر مشهد مستقر می‌شوند؛ اعزام سخنران شهرستان‌ها هزینه سنگینی برای ستاد مردمی دارد که در این زمینه همکاری ستادهای مسؤول ضروری است.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع بیشتر از برنامه‌های این ستاد و ثبت نام در گروه‌های مختلف به آدرس ستاد مردمی مهدویت استان خراسان رضوی، http://www.mahdaviat.org مراجعه کنند./932/پ202/ب

ارسال نظرات