۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۱۳۰۸۹۳
حجت الاسلام رشاد:

انقلاب ما نظریات انحرافی در علوم انسانی را باطل کرد

خبر گزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با استناد به تفاوت های میان ادیان موجود و محقق، گفت: فلسفه دین واحد میان ادیان مختلف امکان پذیر نیست.
حجت الاسلام رشاد
حجت الاسلام علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 25 خردادماه در همایش فلسفه دین اسلامی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره تأثیرات چشمگیر علوم انسانی از انقلاب ما، گفت: از جمله این علوم فلسفه دین است که آراء متفاوت و گوناگونی در این عرصه وجود داشت که با روی کار آمدن انقلاب ما همه آنها باطل شد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه فلسفه دین و هر فلسفه مصاف دیگری احکام و موضوع مخصوص به خود را دارد، ابراز داشت: اگر موضوع عوض شود دانش دیگری پدید می آید، اگر بنا باشد ادیان تفاوت فاحش و حادی با هم داشته باشند هردین موضوع دیگری برای مطالعه فلسفی خواهد داشت.

حجت الاسلام رشاد، افزود: در نتیجه نمی توان فلسفه دینی واحدی داشت، این مستلزم تکثر فلسفه دین است چراکه ادیان مختلف در ماهیت قضایای دینی متفاوت اند؛ ادیان ایمان گرا و برهانی جدای از ادیان غیر ایمانی و غیر برهانی است همچنین در بنیادگرایی، قلمرو محتوایی، زبان دینی، منابع شناخت دین، نظریه خلقت و وجود خدا، در ادیان یکسان نیست.

وی با اشاره به اینکه بنیان گذاران فلسفه دین ملحدان، یهودیان و مسیحیان بوده اند، گفت: آنها از فلسفه دین به عنوان پایگاهی برای حمله به دین استفاده کردند، ما باید این سلاح را از دست این زنگی ها بگیریم و آن را به پایگاه دفاع از دین مبدل سازیم.

این استاد عالی حوزه علمیه قم در خصوص طرح مطالعاتی که پیرامون فلسفه دین در حال انجام است، بیان داشت: ما در این طرح با صدها فیلسوف زنده مصاحبه کرده ایم و ده پرسش اساسی در فلسفه دین را به طور مشترک از آنها پرسیده ایم.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیرامون اهداف این طرح، گفت: استقراء و تحلیل و طبقه بندی تمام نظریات فلاسفه زنده و معاصر، تدوین فلسفه دین به صورت یک دانش مستقل و ارائه دیدگاه اسلام در این خصوص، شناسایی فیلسوفان مؤثر و ارتباط گیری با آنها و ایجاد زمینه تأثیر گذاری در عرصه بین المللی از دیگر اهداف بوده است.

حجت الاسلام رشاد برای اثبات عدم وحدت در فلسفه دین، مقدماتی را بیان کرد و اظهارداشت: فلسفه دین یک دانش و معرفتی دستگاه وار است، فلسفه دین مجموعه ای از قضایای متشتت نیست و عمدتا از قسم فلسفه های مضاف به معرفت است، هرچند از نوع فلسفه های مضاف به علم نیست؛ بخش زیادی از قضایای آن از نوع معرفت شناسی درجه 2 است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، میان ادیان موجود و محقق تفاوت اساسی قائل است و تصریح کرد: البته دین هایی که در نفس الامر یگانه هستند اختلاف چندانی ندارند و مراد ما ادیانی هستند که حقیقت مشترکی بین آنها وجود ندارد.

وی در خصوص مهم ترین کارهایی که باید در فلسفه دین انجام داد، گفت: در مبانی فلسفه دین باید اتخاذ موضوع کرد تا یک فلسفه دین طراحی شود با توجه به تعاریف مختلفی که در این زمینه وجود دارد، نسبت و مناسبت بین فلسفه دین و فلسفه معرفت دینی مشخص شود، قلمرو و غایت کارکرد فلسفه دین تعیین شود، مصادر و مناشی آن مشخص شود.

گفتنی است حجت الاسلام رشاد در ابتدای جلسه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را جزو مبارک ترین سنگرهای تفکر دینی و گفتمان انقلاب اسلامی دانست و اظهارداشت: این تنها بخشی از کارهای پر خیر و برکت آیت الله مصباح یزدی است./928/پ203/ن
ارسال نظرات