۱۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۰۰۶۱
مهندس چمران:

امام راحل رقم‎زننده حرکت سیاسی سرنوشت‎ساز در دنیا است

خبرگزاری رسا ـ مهندس چمران، امام خمینی(ره) را پدر بیداری اسلامی در جهان دانست و اظهار داشت: ایشان شخصیتی شجاع داشت و توانست یک حرکت سیاسی سرنوشت‌ساز را در کشور رقم بزند و سرنوشت دنیا را دگرگون کند.
مهندس چمران مراسم گراميداشت ارتحال امام خميني در اهواز مهندس چمران مراسم گراميداشت ارتحال امام خميني در اهواز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مهندس مهدی چمران، رییس شورای عالی استان‌های کشور، امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که در حسینیه اعظم اهواز برگزار شده بود، اظهار داشت: امام خمینی(ره) شخصیت بزرگ تاریخ اسلام است و با مبارزاتی که با رژیم شاهنشاهی داشت، دنیا را به لرزه درآورد.

وی در ادامه افزود: زمانی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام(ره) به پیروزی رسید زمانی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام (ره) به پیروزی رسید یکی از مسؤولان رژیم اسرائیل سخنی مبنی بر «در خاورمیانه لرزه‌ای ایجاد شده است»، بیان کرده بود اما او نمی دانست که این زمین لرزه در دنیا اتفاق افتاده بود و امروز اثرات انقلاب اسلامی را در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد هستیم.

این مقام مسؤول با تأکید بر این که امام خمینی(ره) یک مجتهد، فقیه و مرجعی عالی‌قدر در جهان اسلام بود، خاطرنشان کرد: ایشان شخصیتی شجاع داشت و توانست یک حرکت سیاسی سرنوشت‌ساز را در کشور رقم بزند و سرنوشت دنیا را دگرگون کند.

چمران با بیان این که قیام 15 خرداد سال 42 آغاز حرکت اصلی انقلاب اسلامی بود، گفت: در آن روزها امام خمینی(ره) دستور داد که روحانیون بر روی منبرها درباره مسایل روز و ظلم و ستم رژیم شاه صحبت کنند؛ از این رو در تهران دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی در آن روز در مسجدی در جنوب شهر تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی انقلابی تا دانشگاه تهران راهپیمایی کردند.

الهی بودن یکی از مهم‎ترین دلایلی است که انقلاب ایران را با سایر انقلاب‏های بزرگ جهان متمایز می کند

رییس شورای عالی استان‌های کشور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که هر انقلاب بر سه پایه ایدئولوژی، رهبری و امکانات استوار است، اظهار داشت: همه انقلاب‌های دنیا از مکتب و فلسفه خاصی برخوردارند که تفکر سوسیالیست، مارکسیست و کمونیستی انقلاب شوروی یکی از این مکاتب است اما تفکر و ایدئولوژی انقلاب ایران، اسلامی و الهی بود و از این جهت با دیگر انقلاب‌های دنیا متفاوت است.

وی به دومین رکن از انقلاب ها اشاره کرد و گفت: هر انقلاب بزرگی یک رهبر بزرگ نیز دارد؛ اما رهبر بسیاری از انقلاب‌ها تنها از نظر اجتماعی بزرگ بوده‌اند و حتی بسیاری از آنها برای تحقق عدالت، کشتار بسیاری را مرتکب شده‌اند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: خوشبختانه رهبر انقلاب اسلامی ایران شخصیتی الهی داشت و یک مجتهد بزرگ اسلامی به‌شمار می‌آمد؛ به طوری که امام خمینی (ره) چیزی برای خودش نمی‌خواست و تنها به فکر مردم بود.

چمران اذعان داشت: امام خمینی(ره) پس از رحلت آیت‌الله بروجردی به صورت رسمی رهبری انقلاب اسلامی را بر عهده گرفت و مبارزات خود را آغاز کرد و رژیم شاه نیز برای مقابله با حرکت‌های انقلابی امام، ایشان را تبعید کرد و امام(ره) سال‌ها در تبعید بود و از همان جا نیز انقلاب را رهبری کرد تا این که این انقلاب در سال 57 به پیروزی رسید.

باید با همدلی و وحدت با جنگ استراتژیک دشمنان مقابله کنیم

رییس شورای عالی استان‌های کشور افزود: امام خمینی(ره) زمانی که در نجف بود، در خانه‌ای محقر زندگی می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب و بازگشت به کشور نیز همچنان به زندگی محقرانه خود ادامه داد.

وی به سومین رکن از انقلاب‏ها اشاره کرد و گفت: امکانات، پایه سوم هر انقلابی است و بسیاری از انقلاب‌های بزرگ دنیا با استفاده از سلاح گرم و جنگ و خون‌ریزی به پیروزی رسیده‌اند، اما این در حالی است که ما در جریان انقلاب اسلامی سلاح گرم در اختیار نداشتیم و با استفاده از سلاح شهادت به پیروزی رسیدیم.

این مقام مسؤول با اشاره به دلایل شکل گیری بیداری اسلامی در کشورهای سراسر جهان، بیان داشت: امام خمینی (ره) علاوه بر مردم ایران، به دیگر مسلمانان جهان نیز نگاه ویژه‌ای داشت و همین موضوع موجب شد اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد بیداری اسلامی باشیم.

چمران در پایان سخنانش با اشاره به اقدام ها و دسیسه های دشمنان علیه انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: امروزه استکبار جهانی بسیار تلاش می‌کند با استفاده از تحریم اقتصادی و جنگ تبلیغاتی، کشور را تحت فشار گذارد؛ از این رو بایستی با وحدت، همدلی و با استفاده از سلاح شهادت با جنگ نرم و استراتژیکی استکبار مقابله کنیم تا همچون انقلاب 57 در برابر حربه‏های دشمنان به پیروزی رسیم./9465/پ201/س
ارسال نظرات