۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۲۹۷۴۳
در درس آیت الله مرتضوی مطرح شد؛

حسادت؛ منشأ بیشتر بیماری‌‌های جسمی

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد با اشاره به تفسیر فرازی از صحیفه سجادیه، به بیان رفتار ناپسند حسد و آسیب‌های جسمی و روحی آن پرداخت.
مرتضوي مرتضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدحسن مرتضوی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، امروز در پایان درس خارج فقه خود در ادامه مبحث القائات شیطانی به بیان صفت مذموم حسد و اثرات ان در زندگی انسان پرداخت.

آیت الله مرتضوی با اشاره به مباحث گذشته بیان داشت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای خود سه نمونه از القائات شیطانی را بیان فرمودند که عبارت است از آرزوهای باطل‌، سوء ظن به خالق و مخلوق و حسد که راه مبارزه با همه اینها نیز در کلام امام بیان شده است.

وی در ادامه گفت: راه اول دوری از این صفات ناپسند، توجه به عظمت خدا، راه دوم تفکر در قدرت خدا و راه سوم اندیشیدن به دشمنان خدا در هنگام حسد است.

استاد خارج حوزه علمیه خراسان در تشریح حسد ابتدا به تعریف آن پرداخت و بیان داشت: اگر انسان هنگامی که نعمتی از غیر گرفته شود، خوشحال شود؛ هرچند هیچ نفعی برای حسود نداشته باشد. به طور مثال آرزو می کند بیان این استاد یا منبری و یا این سیاست مدار از او گرفته شود اگر چه اثری برای او نداشته باشد. آرزو داشتن گرفتن نعمت از مسلمان مثل ثروت، قدرت، جمال فرزند، بیان، موقعیت و محبوبیت و غیره همه داخل در دائره حسد است و کسی که نسبت به دیگری چنین آرزویی داشته باشد، حسود است.

آیت الله مرتضوی با اشاره به برخی روایات درباره حسادت به آسیب‌های این رفتار اشاره کرد و افزود: برخی مواقع حسادت موجب ضرر جسمی می شود از بس نسبت به داشتن نعمت دیگری حسادت می کند که خواب و آرام و قرار از او گرفته می‌شود. شب تا صبح فکر می‌کند چرا این آقا خوب بیان دارد چرا آن شخص پول دارد. چرا دیگری فرزند خوب و یا موقعیت خوب دارد.

وی مستند گفتار خود را حدیث قرار داد و گفت: امام معصوم‌(ع) می فرماید، صحت الجسد من قلت الحسد، حسادت زیاد سبب امراض روحی و جسمی می شود و امروزه می گویند، هشتاد درصد از امراض جسمی مربوط به اعصاب است. مثل چشم درد و پا درد، این حالت حسد است که همه چی را به‌هم می‌زند و تمرکز و آرامش روحی و روانی انسان را از بین می‌برد و سبب می شود در پی آن مریضی‌های دیگر بیاید. هرچه حسد بیشتر باشد اثر آن بیشتر و ضرر آن هم بیشتر می شود. در روایت دیگری امام(ع) می فرماید، العجب لغفلة الحساد ان سلامة الاجساد، عجب است از افراد حسود که به فکر سلامتی خودشان هم نیستند.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان از دیگر ضررهای حسادت را نابودی ایمان دانست و ابراز داشت: این صفت موجب ضرر از ناحیه ایمان هم می شود. در برخی روایات دارد که شخص حسود مخالفت با قضای الهی و مصلحت او دارد و به عبارتی حسود با خدا طرف می شود چرا به این مال داده چرا فرزند خوب داد و چرا های دیگر که در مقام اعتراض بر می آید. امام(ع) می فرماید، الحسد یاکل الایمان کما تاکل النار الحطب، یک شعله کوچک کبریت قادر است کوهی از هیزم را بسوزاند، حسد هم با ایمان همین کار را می کند. حسد حسود، ایمان او را از بین می برد.

آیت الله مرتضوی گفت: شخص حسود که با گرفتن نعمت از دیگری خوشحال شود گمان می برد که به او نفعی می‌رسد همان گونه که در حدیث هم آمده است؛ اما این اشتباه است و این تفکر، القای شیطان است. از آتش گرفتن محصول غیر چه لذتی برای حاسد است که چنین فکر می‌کند.

استاد مرتضوی در پایان با مطرح‌کردن این سؤال که راه برطرف‌کردن صفت حسد از انسان چیست، گفت: علمای اخلاق راه هایی بیان کردند که یکی از آنها همین فراز دعای امام سجاد(ع) است که امام(ع) در مقام دعا از خدا تقاضا می کند و آن این است که جایگزین این صفت در ذهن انسان فکر به کفار و دشمنان خدا باشد. مرحوم نراقی در جامع السعادات می‌گوید حسادت نسبت به کفار و آرزوی گرفتن نعمت از آن‌ها مانعی ندارد که تشریح آن در هفته آینده بیان می‌شود./933/پ202/س
ارسال نظرات