۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۲۹۳۹۴
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

نویسندگان اسلامی بررسی زندگی امام هادی را در تحقیقات خود فراموش کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی با بیان این‌که هویت تاریخی و اجتماعی امام دهم شیعیان مورد غفلت واقع شده است، گفت: غفلت از سیره عملی امام هادی(ع) آفت‌زاست.
امام هادي حجت الاسلام حاجي زاده، امام جمعه اهر
حجت الاسلام ناصر حاجی‌زاده عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح شرایط حاکم در دوران زندگانی امام دهم شیعیان پرداخت و اظهار داشت: دوران امامت امام هادی(ع) 33 سال به طول انجامید، که در این مدت آن حضرت برای نشر احکام اسلامی و گسترش نهضت علوی و شناساندن مکتب و مذهب جعفری اقدامات بسیاری انجام داد.

وی با بیان این‌که دوران امام هادی(ع) فاصله انتقال میان دو عصر متفاوت از دوران حکومت عباسیان به حساب می آید، خاطرنشان کرد: در این دوران، پدیده‌های بسیاری به چشم می خورد که پیش تر در زمامداری عباسیان دیده نشده بود، شیعه در این دوره خلافت و رهبری جامعه اسلامی را حق راستین خاندان پیامبر اکرم می دانست و حکومت های ستمگری را که بر این اریکه تکیه زده بودند، غاصبان این حق می نامید.

حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: قیام های علویان در شهرهای کوفه، مکه، مدینه، بصره، خراسان، ری و طبرستان علیه عباسیان حکومت مرکزی را دچار چالش های زیادی کرده بود که پیامد آن ایجاد ناامنی و بحران اقتصادی و اجتماعی در جامعه بود، به گونه ای که حاکمان نیز در مواجهه با این بحران ها نمی توانستند تصمیمات عاقلانه‌ای را بگیرند.

امام جمعه اهر با اشاره به فشارها، تهدیدات و ظلم‌های حکمرانان عباسی نسبت به شیعیان امام هادی(ع) پس از مأمون در دوران خلافت معتصم و بقیه خلفای عباسی مخالفت با ائمه و اهل بیت (ع) شدت گرفته بود که این امر موجب شیوع قیام های زیادی علیه حاکمیت عباسیان و مخدوش کردن مشروعیت آنها شده بود.

حجت الاسلام حاجی زاده با تأکید بر این‌که امام دهم در خفقان شدید حاکمان جور، هادی شیعیان بود، خاطرنشان کرد: امام علی النقی(ع) با وجود شرایط سخت سیاسی و اجتماعی از اسلام ناب و سیره نبوی بر محوریت مکتب اهل بیت(ع) حراست کرد، آن حضرت با رهبران مذاهب فرق دیگر مناظره می کردند و آنها با دیدن کرامات آن حضرت گاه به آن امام همام ایمان می‌آوردند.

امام جمعه اهر تأسیس نهاد وکالت و انتخاب نمایندگانی در سایر مناطق قلمرو اسلامی را یکی از ابتکارات مهم امام هادی‌(ع) دانست و تصریح کرد: این نهاد بر اساس ضرورت زمان و به منظور رفاه حال مسلمانان سراسر بلاد اسلامی تشکیل شد که نتایج مثبت و مطلوبی را به همراه داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که هتک حرمت ساحت ائمه اطهار طی سال های اخیر با هدف تخریب چهره آن بزرگواران در بین نسل جوان و شیعه صورت می گیرد، اظهار داشت: دشمنان تشیع، به دنبال مخدوش کردن چهره حقیقی ائمه اطهار برای جوانان هستند، غافل از این که این گونه اقدامات بیش از گذشته فضائل و مناقب آن بزرگواران را نشان داده است.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی اوج مظلومیت امام هادی و پدر گرامی‌شان را موضوع تخریب بارگاه ملکوتی ایشان در سامرا دانست و گفت: هویت تاریخی و اجتماعی امام دهم مورد غفلت تشیع واقع شده است و نتایج تاسف بار این غفلت به حدی است که حتی برخی از شیعیان در مورد تلفظ نام کامل این امام معصوم با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: نگاهی به نشر کتب دینی در حوزه معرفی ائمه معصومین، آمار بسیار متفاوتی را نشان خواهد داد، این امر نشان‌گر آن است که نویسندگان اسلامی نیز حیات مبارک امام دهم را در دایره تحقیقات خود فراموش کرده اند، شناسایی و شناساندن سیره این بزرگان می تواند ما را در مسائل کلیدی و مهمی که جهان امروز درگیر آن است یاری کند./935/ت302/ج
ارسال نظرات