۰۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۲۹۳۱۸
آیت‌الله مؤمن:

کامل شدن دین به ولی امر جامعه بستگی دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره به اهمیت مساله حاکم و ولی امر در جامعه، ابراز کرد: طبق آیات قرآن اکمال دین به ولی امری است که خداوند آنرا تأیید کرده است.
آيت الله محمد مومن آيت الله محمد مومن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان، در نخستین همایش فقه حکومتی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)برگزار شد، گفت: موضوع برخی از احکام در شرع اسلام وابسته به حکومت است و حاکم و ولی امر در اسلام نسبت به گستره کشورهای اسلامی به وضع مسلمانان و حتی غیر مسلمانان رسیدگی می‌کند.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: تحقق حکومت اسلامی در خارج نیازمند یک سلسله از احکام فقهی است که باید به وسیله فقیه در جامعه اجرا شود. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت مساله حاکم و ولی امر در جامعه، ابراز کرد: طبق آیات قرآن اکمال دین به ولی امری است که خداوند آن را تأیید کرده است.

آیت‌الله مؤمن با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر ولایت امری را از جانب پروردگار برای ائمه‌اطهار(ع) در نظر گرفته است، اظهار داشت: برخی احکام از طرف خداوند ویژه حاکم اسلامی قرار داده شده است.

این فقیه شورای نگهبان ادامه داد: فقه حکومتی بر اساس ولایت این بزرگان مواردی مانند انفال برای آنها در نظر گرفته است که بنا به مصالح خود و نیازهای جامعه آنرا مصرف کنند.

وی همچنین افزود: روایات فراوانی بر این مساله دلالت می‌کند که در زمان عدم حضور معصوم(ع) جایز نیست از این انفال استفاده کرد و در زمان حضور نیز طبق نظر ایشان عمل می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان عنوان کرد: یک سری از احکام در اسلام بیان شده که از آن به فقه حکومتی تعبیر می‌کنند و احکام اسلامی به صورت واضح یا برای ولی امر است و یا حکم الهی و فقهی است که حکومت و ولایت شخص در آن تأثیر دارد./927/پ202/ج

ارسال نظرات