۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۲۸۳۸۸
نگاهی به فعالیت طلاب در فضای مجازی؛

وبلاگ گروهی معراج

خبرگزاری رسا ـ وبلاگ معراج، وبلاگی گروهی است که از سوی تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم در فضای مجازی به روز رسانی می‌شود؛ اخلاص، اراده، ایثار و از خودگذشتگی، ادب و احترام به دیگران از جمله موضوعاتی است که در این وبلاگ به آن پرداخته می‌شود.
وبلاگ گروهي معراج


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وبلاگ معراج، وبلاگی گروهی است که از سوی تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم در فضای مجازی به روز رسانی می‌شود؛ اخلاص، اراده، ایثار و از خودگذشتگی، ادب و احترام به دیگران از موضوعاتی است که نویسندگان این وبلاگ به آن می پردازند.

بر اساس این گزارش، در بخش معرفی وبلاگ آمده است؛ «این وبلاگ گروهی موضوعات‌ اخلاقی را به ترتیب‌ حروف الفبا‌ مورد‌ بررسی‌ قرار می دهد و آماده پاسخگویی به سوالات اخلاقی خوانندگان است، در ضمن دو نفر از نویسندگان این وبلاک به صورت آنلاین آماده پاسخگویی به سوالات خوانندگان هستند. شما می توانید آی‌دی این دوستان را که در قسمت پاسخگویی آنلاین قرار دارد برای خودتان ذخیره نمایید و از راهنمایی‌های این دوستان استفاده کنید. ان شاالله با حضور همشگی خود، ما را در اعتلای فرهنگ ناب محمدی یاری فرمایید».

«چه کنیم مخلص شویم» نخستین پست این وبلاگ است، در بخشی از آن آمده است؛ « هر که مخلص شد تنها یک هدف دارد و آن رضایت خداست، همیشه دنبال این است و به رضایت مردم توجهی ندارد و وقتی مطمئن شد خشنودی خدا در این امر است بدون هیچ ترس و واهمه ای به دنبال آن می رود. همان طور که قرآن کریم می فرماید: رزمندگان مخلص در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش هیچ ملامت گری هراسی ندارند»

«اراده» یکی دیگر از پست‌های این وبلاگ است و در آن تعیین هدف و توکل بر خدا را از جمله راه‌های رسیدن به اراده‌ای قوی می‌داند، در بخشی از ان می‌خوانیم؛ « توکل بر خداوند، مایه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است، هر کس به خدا توکل کند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برایش فراهم مى گردد همان گونه که حضرت نوح در مقابل قوم لجوجش بر خدا توکل کرد».

در ادامه راه‌کارهای رسیدن به اراده قوی را مورد اشاره قرار می‌دهد و خودشناسی، خودباوری و اعتماد به نفس، و رعایت نظم و انظباط را از عوامل تأثیر گذار در این بخش عنوان می‌کند؛ « حضرت علی علیه السلام می فرمایند: اراده و عزیمت در کارها، به اندازه شناخت و تفکر افراد است. معمولا کسانی که اسیر شهواتند قدرت مقابله با آن جاذبه ها را ندارندچنین کسانی به بزرگی خود پی نبرده و شناخت کافی را ندارند و به همین علت خود را ارزان و مفت می فروشند.

در «پست ایثار و از خود گذشتگی» انواع ایثار در قرآن را اشاره می‌کند، در بخش ایثار از شهوت می خوانیم؛ « گاهی اوقات انسان در شرایطی قرار می گیرد که هر چند غریزه شهوانی او را تحریک می کند ولی انسان علیزغم خواسته نفس اماره با آن مخالفت می کند، قرآن در بیان داستان حضرت یوسف می فرماید: وقتی یوسف به سن بلوغ رسید و همسر عزیز مصر از او تقاضای امر غیر مشروع کرد یوسف با رد خواسته او و پناه بردن به خداوند گفت: نمی توان با خدایی که شأن مرا این چنین بالا برده مخالفت کرد و به خود ظلم کرد و به طور حتم ظالمان رستگار نخواهند شد».

ایثار از جمله فضایل اخلاقیست که در هیچ دینی و مذهبی به اندازه اسلام بدان تاکید و سفارش نشده است به همین دلیل بزرگان و پیشوایان دینی همواره اسوه ایی برای مسلمانان برای عمل به این اصل عالی اخلاقی بوده اند در این میان جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار چشمگیر است چرا که ایشان با وجود تمام ،بلایا و سختیهایی که در طول عمر شریف شان داشته اند همواره نهایت ایثارگری را نسبت به اطرافیان خود به یادگار گذاشته اند.

همچنین در موضوع «ادب» به انوع ادب در قرآن اشاره می‌کند و بی ادبی شیطان، یهودیان و مشرکان را مورد توجه قرار می‌دهد، در بخشی از آن آمده است؛ «خداوند مالک تمام آسمان و زمین است اوست که همه موجودات را خلق کرده است و او مالک همه آنها است، ولی قوم یهود با تمام بی ادبی به خداوند نسبت فقر می دهند و می گویند: خدا فقیر است و ما بی نیاز هستیم .

«احترام به دیگران» از دیگر موضوعات این وبلاگ است، در بخشی از آن می‌خوانیم؛ «در روایت می فرماید: بوی بهشت از هزار راه سال به مشام می رسد که به کسانی که مورد خشم والدین قرار گرفته اند نخواهد رسید این تعبیر اشاره لطیفی به این موضوع است که چنین اشخاصی نه تنها در بهشت گام نمی گذارند بلکه فاصله بسیار زیادی از آن دارند و حتی نمی توانند به آن نزدیک شوند».

علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از وبلاگ معراج می‌توانند به نشانی اینترنتی  www.meraj14.ir مراجعه کنند./927/ت302/ن

ارسال نظرات