۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۱۲۸۱۵۴
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه؛

نشست تخصصی استاد مطهری و معنویت جدید برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی«استاد مطهری و معنویت جدید» از سلسله نشست‌های عرفان‌واره‌ها با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
سلسله نشست هاي نقد عرفان واره ها


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی«استاد مطهری و معنویت جدید» از سلسله نشست‌های عرفان‌واره‌ها با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم، دیروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دراین نشست اساتید و صاحب نظرانی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل‌گلپایگانی استاد خارج فقه حوزه علمیه قم و حج الاسلام محمد جواد رودگر رییس پژوهشکده دین، روحانی نژاد، دلیر، مظاهری سیف، فضلی ، شریف‌دوست و خان‌مستقیمی، به ایراد سخن پرداختند.

حجت الاسلام رودگر دبیر علمی نشست یکی از اهداف برگزاری این نشست را گرامی داشت استاد شهید مطهری دانست و افزود: برخلاف تصور عده ای که می گویند شهید مطهری در بحث معنویت‌های نوظهور وارد نشده است باید گفت بسیاری از زیر ساخت‌ها و مباحث این بحث را می توان از نظریات این استاد شهید استخراج کرد.

وی شهید مطهری را عالمی فرا زمان توصیف کرد و گفت: او اهل مجاهدت علمی و مطالعاتی بود به همین دلیل اقتضائات زمان را به خوبی درک می کرد و حتی مشکلات پیش روی انسان را پیش‌بینی می‌کرد و در مورد آنها نظر و راهکار ارائه می داد.

همچنین، حجت السلام بهرام دلیر از اساتید حوزه علمیه قم در شناخت نظریات شهید مطهری درباره این موضوع آگاهی از منابع وی را لازم دانست و گفت: مبانی ایشان در فلسفه و منظومه معرفت‌شناسی دین را نیز باید مورد بررسی قرار داد و استخراج مسائل معارض با عرفان‌های نوظهور نیز می تواند کمک زیادی در این مبحث کند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین فاضل‌گلپایگانی با تشریح این کلام شهید مطهری که«بدون معنویت نمی توان زندگی کرد»، اظهار داشت: زندگی بدون معنویت زندگی حیوانی است و زندگی نورانی تنها با معنویت ممکن است؛ در این مباحث ابتدا باید معنویت را تعریف کرد تا بتوانیم ادعای برخی که مادیت‌‌را در قالب معنویت ارائه می دهند را رد کنیم.

همچنین،‌حجت الاسلام حمید رضا مظاهری سیف رییس موسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی، با بیان اینکه رجوع به اندیشه های شهید مطهری به طور مشخص پاسخ‌گوی معنویت های جدید نیست گفت: بسیاری از مبانی این معنویت ها بعد ایشان ترجمه شد و صرفا در اواخر عمر شریفشان مقداری به مباحث مرتبط پرداخته اند؛ مگر اینکه به سراغ مبانی اندیشه او برویم، که این مبانی هم برای خود شهید مطهری نیست./928/پ202/ن

ارسال نظرات