۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۲۷۱۷۳
رییس دانشگاه معارف اسلامی :

تولید علوم انسانی اسلامی، انقلابی در حوزه دانش است

خبرگزاری رسا ـ رئیس دانشگاه معارف اسلامی عرف حاکم بر علوم انسانی فعلی را از اصلی ترین موانع در راه تولید علوم اسلامی دانست و گفت: تولید علوم انسانی اسلامی انقلابی در حوزه دانش به وجود خواهد آورد.
نخستين کنگره علوم انساني اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری با اشاره به چیستی«علوم انسانی» اظهار کرد: بر اساس دیدگاه رایج در فضای دانشگاهی و حوزوی، علوم انسانی به گروهی از علوم، دانش‌ها و رشته‌هایی گفته می‌شود که به صورت مستقیم و غیر مستقیم سرشت انسان، توانایی‌های منحصر به فرد او، فرهنگ‌ها و ارزش‌های انسانی، رفتارها و روابط اجتماعی را مورد مطالعه قرار می دهد.

وی فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی را مورد تایید اسلام دانست و گفت: در این علم شناخت انسان و تمام حالات روحی، روانی، تعاملات اقتصادی و معرفتی بر اساس مبانی و زیرساخت‌های اسلامی تعریف می شود.

حجت الاسلام کلانتری علوم انسانی اسلامی را کاری تاسیسی عنوان کرد و افزود: اسلامی سازی علوم انسانی فعلی یک کار«تزئینی» است. در تولید این علم تمام تلاش‌ها باید معطوف به این باشد که بر اساس جهان بینی حق و با بهره‌گیری از منابع اصیل اسلامی به تأسیس یک سلسله از دانش‌ها و علوم مورد نیاز جامعه انسانی دست یابیم.

رییس دانشگاه معارف اسلامی، عرف حاکم بر علوم انسانی فعلی را از اصلی‌ترین مانع در راه تولید علوم اسلامی دانست و خاطر‌نشان کرد: شرایط حاکم بر علوم انسانی رایج، راه را بر هرگونه تحول و نوآوری مسدود ساخته است. البته این اختصاص به علوم انسانی هم ندارد، در علوم طبیعی و الهیات، فلسفه و کلام نیز به همین صورت است.

وی با اشاره به تفاوت بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی اظهار داشت: وقتی می‌گوییم دانش و علم باید بخشی از نیازهای بومی را تأمین کند، منظور نیازهای دینی است. زمانی که حرف از اسلامی‌سازی به میان می‌آید به این معناست که باید اصول، مبانی و ارزش‌هایی که مورد توجه اصیل دین است در علوم انسانی پر رنگ تر دیده شود.

 

حجت الاسلام کلانتری با تاکید بر اینکه شرایط تولید علوم انسانی اسلامی با دارایی‌های علمی فعلی امکان پذیر است، تصریح کرد: امروز علاوه بر تولید مقالات و مجلات علمی و پژوهشی متفاوت در این زمینه، به برکت انقلاب اسلامی اندیشمندان جوان و متفکری داریم که قدرت تولید علم در این زمینه را دارند.

وی ادامه داد: دستیابی به علوم انسانی اسلامی کار کوچک، ساده و سطحی نیست که در کوتاه مدت اتفاق بیافتد، بلکه یک انقلاب بزرگ در حوزه دانش است که باور، عزم ملی، تلاش همه جانبه و سخت کوشی متخصصان را می طلبد. /916/د102/ن

ارسال نظرات