معاون اداره کل آموزش و پرورش خوزستان:
قرآن مهم ترین منبع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
خبرگزاری رساـ هدف اصلی استقرار نظام آموزشی اسلامی جدید را رسیدن دانشآموزان به یک حیات طیبه و الهی دانست و اظهار داشت: آموزش و پرورش باید متناسب با جامعه اسلامی ایرانی باشد که متأسفانه هم اکنون این چنین نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سیده فرانک موسوی معاون اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، ظهر امروز در همایش تبیین اهداف استقرار نظام آموزشی که در سالن سینما نفت آبادان برگزار شد، اظهار داشت: بحث تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مدتهاست که مطرح شده و هدف آن حذف اشکالاتی است که در نظام آموزشی فعلی وجود دارند.
وی در ادامه افزود: این تحول باید به صورت ریشهای، عمیق و آیندهنگرانه باشد و ضرورت این تحول از افزایش کارایی نظام آموزشی نشأت میگیرد.
آموزش و پرورش باید متناسب با جامعه اسلامی ایرانی باشد که هم اکنون این چنین نیست
این مقام مسؤول تصریح کرد: یکی از دلایل تغییر نظام آموزشی این است که فلسفه تربیت در آموزش و پرورش باید متناسب با جامعه اسلامی ایرانی باشد، اما هم اکنون نیز خلأ وجود آن در جامعه به طور کامل احساس می شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به حضور کمرنگ نظام ارزشی دینی در برنامههای درسی آموزش و پرورش ابراز تأسف کرد و گفت: نگارش سند تحول نظام آموزش و پرورش که توسط حدود دو هزار محقق و پژوهشگر صورت گرفتهاست در نتیجه این ضعفها و کمبودها است.
وی با بیان اینکه از اهداف این سند ارتقای جایگاه علم و دانش است اذعان داشت: هر تحولی باید در محتوا صورت گیرد و ابتدا باید محتوای کتابهای درسی تغییر یابند که این تغییر در سال گذشته در مورد کتابهای پیشدبستانی و پایه اول رخ داد و امسال نیز در مورد پایه دوم اعمال میشود.
این مقام مسؤول در ادامه افزود: نوع دیگر تحول باید در نگاه و بینش معلم در روش تدریس و همچنین در نگاه اولیای دانشآموزان به بحثهای آموزش و پرورش ایجاد شود.
موسوی با اشاره به منابعی که برای نوشتن سند تحول بنیادین به کار رفته، بیان داشت: مهمترین منبع برای نوشتن این سند قرآن کریم است و علاوه بر آن اسناد و یافتههای پژوهشی موجود و مطالعات تطبیقی و مقایسهای بین آموزش و پرورش کشورمان با سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گرفتند.
مدارس باید از حالت نظام آموزشی به نظام فرهنگی اسلامی تغییر رویکرد دهند
وی در تشریح سایر اهداف استقرار نظام آموزشی جدید اظهار داشت: مدارس باید از حالت نظام آموزشی به نظام فرهنگی و تربیتی تغییر حالت داده و رویکرد ما باید از حافظه محوری برگشته و به سمت پژوهش و تفکر و تحقیق برود.
معاون اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: دانشآموزان ما باید فکور، پژوهشگر و محقق باشند و معلمان ما باید به طرح مسئله برای آنان بپردازند تا دانشآموزان برای یافتن پاسخ به تحقیق و پژوهش روی بیاورند.
موسوی با بیان اینکه نباید روی حافظه به طور کامل خط بطلان کشید بیان داشت: نگاه به آموزش نباید تنها نگاه حافظه محوری باشد و فرزندان ما باید بتواند در زندگی اجتماعی خود نیز به دنبال راهی برای حل مشکلات خود باشند و این کار را به تنهایی و بدون نیاز به دیگران انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه در این سند معلم به عنوان یک استاد تعریف شده است خاطرنشان ساخت: در این سند جایگاه معلم ارتقا یافته و برای او منزلتی اجتماعی فراتر از آنچه اکنون دارد در نظر گرفته شدهاست.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس گفت: بر اساس برنامهریزیهای به عمل آمده مشخص شد که در پنج سال آینده 100 درصد مدارس استان خوزستان باید هوشمند شده باشند درحالیکه در سال جاری 20 درصد از آنها در قالب این طرح قرار خواهند گرفت که همین هوشمندسازی مدارس یکی از شاخصهای اصلی تغییر در نظام آموزش و پرورش است.
وی در ادامه به جایگاه خانواده در این تغییر و تحول اشاره و تصریح کرد: خانوادهها از عوامل تأثیرگذار در فرایند تربیت هستند که در سند تحول نقش آنها نیز ارتقا داده شده؛ چرا که جایگاه اولیا در تعلیم و تربیت تنها برای کمکهای مالی نیست بلکه باید در فرایندهای آموزشی نیز تأثیرگذار باشند.
موسوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه هدف کلی از استقرار این نظام آموزشی جدید رسیدن دانشآموزان به یک حیات طیبه است اظهار داشت: دانشآموزان نظام اسلامی باید با شکل دینی زندگی اجتماعی آشنا شده و آموزش آنها بر پایه آموزههای دینی باشد./9465/پ202/ص
ارسال نظرات