۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۱۲۳۶۳۱
نشست تلویزیونی «بررسی ابعاد شخصیتی امام موسی صدر» در بیروت؛

شخصیت امام موسی صدر کشورهای عربی و اسلامی را تحت تاثیر قرار داد

خبرگزاری رسا ـ نشست تلویزیونی با موضوع «بررسی ابعاد اجتماعی و سیاسی شخصیت امام موسی صدر» با حضور پژوهشگر برجسته شیعه و رییس شورای اسلامی فلسطین در لبنان برگزار شد.
امام موسي صدر
به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین گفت و گوی تلویزیونی با موضوع «بررسی ابعاد اجتماعی و سیاسی شخصیت امام موسی صدر»، روز گذشته با حضور حجت الاسلام شیخ صادق نابلسی، پژوهشگر اسلامی لبنان و شیخ محمد نمر زغموت، رییس شورای اسلامی فلسطین در لبنان از سوی خبرگزاری ایکنا و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بیروت و موسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر در تهران در محل رایزنی فرهنگی در بیروت، برگزار شد.

بنابر گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجت الاسلام نابلسی در ابتدای این گفت و گو که شبکه ماهواره ای «المنار» لبنان آن را پوشش می داد با اشاره به محصور نبودن گفتار و کردار امام موسی صدر به زمان و مکان خاصی، گفت: شخصیت امام موسی صدر را نمی توان به مرزهای زمانی و مکانی محدود کرد؛ زیرا ایشان شخصیت بسیار تاثیرگذاری داشتند که پرتوهای آن لبنان، کشورهای عربی و اسلامی را تحت تاثیر قرار داد و توانست در گسترش اسلام ناب محمدی گام های مهمی بردارد.

وی با ابراز اینکه امام موسی صدر اندیشه ها و ایده های خود را از طریق طرح ها و برنامه های مختلفی پیگیری کرد تا بتواند به اهداف خود تحقق بخشد و تاثیر اندیشه هایش بر دیگران را به صورت عملی مشاهده کند، گفت: امام صدر در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار بوده و در بسیاری از عرصه های دیگر که احساس می کرد ورودش لازم و ضروری است نیز وارد شد و تاثیر بسزایی بر جای گذاشت.

فرزند علامه شیخ عفیف نابلسی در ادامه ابراز داشت: در دوره ای که امام موسی صدر در لبنان حضور داشت، منطقه شاهد تحولات عمیق سیاسی و نظامی بود؛ بنابراین شرایط آن دوره نیازمند وجود مردی شجاع بود که بتواند لبنان را از حالت سکون خارج و به مرحله عمل و فعالیت وارد کند.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون اندیشه هایی که امام موسی صدر از رهگذر آنها توانست بر تمامی گروه ها و احزاب لبنانی مؤثر واقع شود، گفت: شخصیت امام موسی صدر اقتدار، صلابت و اعتبار بالایی داشت و ایشان با داشتن چنین شخصیتی، توانست مردم را با عقلانیت مورد خطاب قرار دهد و و در عین حال در خطاب قراردادن اقشار فقیر و بی سواد، در سطحی بسیار ساده و ابتدایی سخن می گفت.

این پژوهشگر اسلامی لبنان، تلاش امام موسی صدر برای سخن گفتن در سطوح مختلف را نشانگر اشراف و تسلط کافی وی بر سطوح مختلف علوم عقلی، دینی، مذهبی و اندیشه های مختلف دانست و افزود: مساله دومی که در پاسخ به سوال فوق می توان مطرح کرد این است که امام موسی صدر دارای پایه و بنیان دینی باقدرتی بود؛ به این معنی که تمامی گرایش های فکری، دینی، فرهنگی و سیاسی ایشان بر بنیان اعتقادی راسخ و مستحکمی استوار بود.

وی با ابراز اینکه علیرغم اشراف امام موسی صدر بر اندیشه غربی، همواره اندیشه سیاسی و طرح های خود را با تکیه بر آموزه های دینی در سطح لبنان و جهان عربی پیش می برد، گفت: امام موسی صدر همیشه در سخنرانی های خود به مقوله ها و آموزه های دینی استناد می کرد و این گونه استنادها را در تمامی عرصه های ایجاد هم زیستی میان پیروان مذاهب مختلف در لبنان، مقابله با رژیم صهیونیستی، در عرصه روابط اجتماعی میان مردم، روابط بین المللی کشورها با همدیگر و غیره به کار می گرفت.

حجت الاسلام صادق نابلسی با ابراز اینکه امام موسی صدر در دو سطح فکری و فرهنگی دارای خط مشی متکاملی بود که ایمان، توحید و دین مبین اسلام پایه و اساس آن را تشکیل می داد و به کمک آن توانست همه ابعاد اندیشه خود را توضیح دهد و با دیگر رویکردها ارتباط برقرار کند، افزود: امام موسی صدر با تکیه بر این ابعاد اسلامی مشترک با تمامی گروه های اسلامی ارتباط برقرار می کرد و همواره در پی برپایی امت اسلامی، حفظ استقلال و عزت آن بود.

وی همچنین اظهار داشت: امام موسی صدر طرح ایجاد وحدت در میان مسلمانان را بسیار پیگیری کرد و به دنبال ایجاد حلقه های اشتراک میان مسلمانان و متصل ساختن آن ها بود تا به این طریق پیام اسلام را به همه جهانیان برساند.

این عالم شیعه در پاسخ به پرسشی پیرامون نقش امام موسی صدر در ایجاد وحدت و همدلی میان مذاهب اسلامی و ادیان مختلف، گفت: وحدت امت اسلامی و ایجاد تقریب میان مذاهب اسلامی از مهم ترین اولویت های امام موسی صدر بود و برای همین بود که ایشان همواره در حال سفر از کشوری به کشور دیگر و از نشستی به نشست دیگر بود.

وی نقش برجسته امام موسی صدر در ایجاد وحدت و همدلی و میراثی فرهیخته فراتر از هرگونه تعصبی در لبنان را خاطرنشان ساخت و افزود: امام موسی صدر فتواهای فراوانی را برای ایجاد اتحاد میان سنی ها و شیعیان صادر کرد که از مهم ترین آن ها می توان به تلاش های ایشان برای یکسان سازی اذان اشاره کرد و امام بارها تاکید داشت که اتحاد تنها راه درستی است که امت اسلامی می تواند در پیش بگیرد.

نابلسی در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون تاثیر تاسیس جنبش امل که یکی از اقدامات امام موسی صدر بود بر زندگی مردم لبنان، گفت: امام موسی صدر در سخنان و اقدامات خود تمامی عرصه های سیاسی، فرهنگی و نظامی لبنان را در نظر می گرفت و جنبش امل را برای مقابله با رژیم صهیونیستی تاسیس کرد.

وی افزود: امام صدر که همیشه خواستار صلح و آرامش در لبنان بود، در مقابل برای مواجهه با رژیم صهیونیستی اسلحه به دست می گرفت و این مساله به اشتباه از سوی برخی که ایشان را امام صلح و هم زیستی مسالمت آمیز می خواندند، تناقض و عدم هماهنگی در خط مشی امام موسی خوانده می شد.

حجت الاسلام نابلسی در ادامه بیان کرد: امام موسی صدر از مسلمانان و کشورهای اسلامی مختلف خواست تا مانع رژیم صهیونیستی از اشغال جنوب لبنان بشوند، اما چون پاسخی دریافت نکرد به تاسیس مقاومت مردمی پرداخت و برای مقابله با دشمن صهیونیستی جنبش امل را تاسیس کرد و با مجاهدت و ایثار ایشان و همراهی های مردم لبنان با ایشان توانست مقاومت را تشکیل داده و جهاد علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کند.

در بخش دیگری از این گفت و گوی تلویزیونی، شیخ محمد نمر زغموت، خاطرنشان ساخت: دیدگاه امام موسی صدر درباره حمایت و تقویت عدالت اجتماعی در میان گروه های لبنانی مختلف متفاوت بود و در حقیقت در این زمینه می توان امام موسی صدر را امام عادل معرفی کرد؛ زیرا که ایشان عالم ربانی بودند که راه خود را در راه خدا و خدمت به خلق او گذراند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به بازگشت امام موسی صدر با سلامت کامل، ایشان را امام صلح و آرامش و عالم ربانی آگاه به امور دینی خواند و گفت: امام موسی صدر با تکیه بر حکمت و اطلاعات دینی در راه خدا و در راه خدمت به خلق خدا تلاش کرد و من در بسیاری از مسائل ایشان را همراهی می کردم.

زغموت خاطرنشان کرد: هرگاه درباره مسائل اجتماعی با ایشان سخن می گفتم ایشان را مانند مصلح اجتماعی می یافتم و این همان شیوه و راه قرآنی است زیرا این کتاب آسمانی در راه تحقق مصلحت انسان نازل شده و همیشه خطاب آن «یا ایها الناس» و نه «یا ایها المومنین» بوده است.

وی تاکید کرد: ملت ها همواره با تکیه بر این اصل حرکت خود را آغاز کرده اند و ما به عنوان علمای اسلام باید در خدمت به انسان گام برداریم و انسان را به خاطر انسان بودن مورد احترام قرار دهیم و همانند امام صدر در درجه دوم به هموطنان مسلمان و مسیحی و عرب و غیر عرب خدمت رسانی کنیم.

رییس شورای اسلامی فلسطین در لبنان تصریح کرد: امام موسی صدر همیشه این حدیث امام علی(ع) را راهنمای راه خود قرار می داد که می فرمودند: «البشر صنفان؛ اخ لک فی العقیدة و اخ لک فی الانسانیة»: انسان ها دو نوعند: برادر تو در عقیده و برادر تو در انسانیت.

وی همچنین عنوان کرد: امام موسی صدر در پی تحقق وحدت اسلامی در میان لبنانی ها و سپس در میان عرب و پس از آن در میان سراسر امت اسلامی بود به ویژه که ایشان در دوره ای حضور داشتند که اوضاع دینی، اجتماعی و اقتصادی نابسامان بود بنابراین مطرح کردن وحدت در آن وضعیت ابتکار جدیدی از سوی امام موسی صدر بود.

زغموت در پایان خاطرنشان کرد: امام موسی صدر با ایجاد وحدت در میان پیروان مذاهب اسلامی در لبنان و همچنین پیروان ادیان مختلف در این کشور تفرقه را در جامعه از بین برد و دشمنی تاریخی موجود در دل های آنان را از میان برداشت و با ایجاد همدلی، وحدت را در میان لبنانی ها به وجود آورد./981/ب903/گ
ارسال نظرات