۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۲۳۲۳۸

اتحاد سعد حریری القاعده و واشنگتن علیه سوریه

خبرگزاری رسا ـ رییس جریان المستقبل لبنان با قطعی دانستن سرنگونی نظام بشار اسد در سوریه اتحاد خود با القاعده، واشنگتن، عربستان سعودی و قطر علیه این کشور و حمایت خود را از گروه های مخالف سوریه، علنی کرد.
سعد حريري
به گزارش خبرگزاری رسا، سعدالدین حریری، رییس جریان المستقبل لبنان، روز گذشته در مراسم هفتمین سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان از سوی جریان 14 مارس لبنان با اعلام اینکه سرنگونی نظام بشار اسد در سوریه قطعی خواهد بود و اکنون در آستانه سقوط است، گفت: من در برابر شما مسؤولیت همبستگی با ملت سوریه و حمایت از حق گروه های مخالف ملت سوریه در برپایی نظامی دموکراتیک را می پذیرم.

رییس جریان المستقبل لبنان با اشاره به اینکه پس از آغاز بهار عربی، شمارش معکوس حکومت سوریه آغاز شده است، افزود: ملت سوریه سرانجام پیروز و نظام حاکم در این کشور سرنگون خواهد شد و پیروزی ملت سوریه در جنگ دموکراسی و کرامت ملی پلی مستقیم و مستحکم برای برقراری روابط دو جانبه میان لبنان و سوریه برقرار خواهد کرد.

این در حالی است که وی در سخنرانی خود در فرانسه و در سالروز ترور رفیق حریری گفته بود که دست وی برای کمک به اعضای گروهک شورای ملی سوریه دراز شده است و از سوی دیگر این حمایت های علنی در شرایطی مطرح می شود که پیشتر نیز اخبار زیادی از همکاری اعضای جریان المستقبل در شمال لبنان با تروریست های سوریه در قاچاق تروریست ها و سلاح از مرزهای این کشور به سوریه مطرح شده بود.

از سوی دیگر، ایمن الظواهری، مرد شماره یک القاعده نیز در پیامی ویدیویی که روز یکشنبه منتشر شد از عوامل ضد سوری و گروه های مخالف خواسته بود تا برای پیشبرد تغییر رژیم در سوریه تلاش کنند و به شورش خود سرعت بخشند و دیگر مردم جهان عرب را نیز به یاری رسانی جانی، مالی، عقیدتی و اطلاعاتی به ملت سوریه فراخوانده بود.

سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان سعودی نیز روز یکشنبه در ملاقات با مقام های اتحادیه عرب از این اتحادیه خواست تا به هر شکل از مخالفان دولت سوریه حمایت کند و مقام های اتحادیه عرب نیز قطع هرگونه همکاری دیپلماتیک با دولت سوریه و اعمال تحریم های سخت تر اقتصادی علیه دمشق را خواستار شدند.

اتحادیه عرب در جریان نشست خود در قاهره در 27 نوامبر 2011، تحریم های بی سابقه ای را علیه دمشق اعمال کرد. این تحریم‌ها قطع مبادلات با بانک مرکزی سوریه و همچنین تحریم سرمایه گذاری در پروژه های داخلی این کشور را در بر می گیرد.

همچنین فرانسه و آمریکا طرحی را برای برگزاری نشستی موسوم به «دوستان سوریه» در تاریخ ۲۴ فوریه در تونس مطرح کرده اند.

از سوی دیگر، قرار است پیش نویس محکومیت خشونت در سوریه که از سوی قطر و عربستان سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شده است و نقض گسترده و هدفمند حقوق بشر در سوریه را به شدت محکوم می کند و خواستار توقف فوری آن و محاکمه ناقضان حقوق بشر است، امروز به رای گذاشته شود.

درحالی که گروه های مخالف و کشورهای غربی، ناآرامی ها در سوریه را به دولت سوریه نسبت می دهند، دمشق شورشیان و خراب کاران و همچنین گروه های مسلح را عامل خشونت های خونین سوریه می داند و تاکید می کند این ناآرامی ها از خارج سازمان دهی می شوند و بارها چندین کشور عربی از جمله عربستان و قطر را به آشوب انگیزیی در این کشور از راه تجهیز گروهک های مسلح و پشتیبانی مالی از آنها متهم کرده است./981/ب901/گ
ارسال نظرات