۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۱۲۱۷۴۱
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

عملکرد دیرهنگام در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ضربه سختی به ما می‌زند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: در زمینه کلام جدید، پژوهشگاه‌ها و رشته‌های تخصصی بسیار کم است از این رو طلاب کمی هستند که بتوانند با زبان روز به شبهات جدید پاسخ دهند.
علوم انساني


حجت‌الاسلام محمد عرب صالحی، عضو گروه منطق فهم دین پژوهشگاه و دبیر همایش بین المللی اعتزال نو در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: اسلامی سازی علوم انسانی و اصلاح آن از مهمترین کارهایی است که امروز حوزه‌های های علمیه با آن درگیر هستند.

وی اظهار داشت: مهمترین مشکل امروز ما زمین ماندن علوم انسانی دینی و علم دینی است، یکی از دوستان می گفت کلمه قتلگاه یکبار در بیانات مقام معظم رهبری استفاده شده است و آن وقتی است که نتوانیم علوم انسانی اسلامی تحویل جوانانمان دهیم.

این محقق علوم انسانی اظهار داشت: امروز اسلامی سازی علوم انسانی، زمین مانده است و نه متن آن را و نه استاد مناسب آن را داریم.

وی گفت: آیا امروز اگر آموزش و پرورش و یا آموزش عالی از حوزه های علمیه، اساتید علوم تربیتی، مدیریت دینی و استاد جامعه شناسی دینی بخواهد ما به اندازه کافی استاد در اختیار داریم؟

وی با بیان اینکه باید تلاش‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی افزون‌تر شود، گفت: درباره اسلامی شدن علوم انسانی، حوزه علمیه باید فکری جدی کند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز تعداد دانشگاه ها روز به روز بیشتر می شود و علم غربی در حال توسعه است و به صورت طبیعی دانش آموختگان این مراکز، در مدیریت های بعدی خود تحت تاثیر این علوم تصمیم گیری می کنند و این وضعیت مطلوب نیست.

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در بیست سال پیش که بیان داشتند «مساله علوم انسانی واقعا من را مضطرب می‌کند» گفت: امروز این علوم انسانی غربی اساس دین را از بین می‌برد و این علوم اصل دین را مورد شک و شبهه قرار داده است.

حجت الاسلام عرب صالحی گفت: این علوم انسانی غربی، وحی را تجدید شونده می دانند و فکر می کنند دین در بستر تغییر است و از این رو اساس و ثابتات دین را نشانه رفته است.

وی با اشاره به اینکه بین الهیات مسیحی و الهیات اسلامی و همچنین فضای موجود این دو دین تفاوت های اساسی وجود دارد، گفت: در دوره رنسانس بلایی بر سر مسیحیت درآوردند که دیگر نتوانست سر بالا بیارد و دشمن بشریت در صدد است تا با دین اسلام هم این گونه برخورد کند اما این آرزوی دشمن برآورده نخواهد شد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی دیر اقدام کنیم، ضربه سختی خواهیم خورد و حوزه های علمیه و نهادهای مسئول باید مسیر تولید علم دینی را سرعت بخشند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در زمینه کلام جدید، پژوهشگاه ها و رشته های تخصصی بسیار کم است از این رو طلاب کمی هستند که بتوانند با زبان روز به شبهات جدید پاسخ دهند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات