۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۱۷۲۴۳
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

توانمندی فرهنگی سیستان و بلوچستان مورد غفلت واقع شده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان این‌که سیستان و بلوچستان تشنه کتابخانه تخصصی است، گفت: سرمایه گرانبهای فرهنگی این استان تا کنون کشف نشده است.
حجت الاسلام والمسلمين سليماني، امام جمعه زاهدان
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در دیدار با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان کتابخانه ها و کتابداران در بیت نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: بسترهای لازم را برای راه اندازی کتابخانه های تخصصی در استان مهیا کنیم.

وی افزود: سیستان و بلوچستان از سرمایه گرانبهای فرهنگی برخوردار است که این پتانسیل تا کنون کشف نشده است.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: با راه‌اندازی کتابخانه در فضای سبز بخشی از تنش ناشی از خشکسالی در استان را در بین مردم کاهش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بر فعال و فراگیر کردن انجمن کتابخانه ها تاکید کرد و گفت: انجمن کتابخانه ها را در دانشگاه ها، مدارس و مساجد فراگیر و فعال کنیم.

وی وجود کتابخانه تخصصی را بیانگر رشد عقلی آن جامعه دانست و افزود: فرهنگ سیستان و بلوچستان را با کتابخانه کامبوزیان به سراسر کشور معرفی و آشنا کنیم.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که از ظرفیت های مدیرکل جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نهایت استفاده شود، تصریح کرد: فریاد مظلومیت کتابخانه ها را در جلسه شورای اداری سر دهید.

سلیمانی با تأکید بر این‌که انجمن‌ها شکل واقعی خود را پیدا کنند، عنوان کرد: کتابخانه‌ای در استان به معنای واقعی کلمه نداریم و باید به سمت‌و‌سوی آن حرکت کنیم.

وی با اشاره به این‌که فرهنگ مطالعه را در بین خانواده‌ها تعمیم بدهیم، افزود: کارگاه آموزشی برای نگهداری و چینش کتاب در استان دائر شود.

امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: از فضاهای عمومی که گاه در طول سال از آن کمتر از یک ماه استفاده می شود برای ارتقای فرهنگ کتابخانه استفاده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه 48 باب چاپخانه و انتشارات، 120 کتاب فروشی و 63 کتابخانه باز در سیستان و بلوچستان وجود دارد، اظهار داشت: 52 عنوان کتاب در حوزه فرهنگی و هنری و مسائل اجتماعی و اقتصادی در استان چاپ و منتشر شده است.

دانشی برنامه هفته کتاب در سال جاری در استان تشریح کرد و گفت: نواخته شدن زنگ مطالعه در مدارس، اهدای 90 هزار جلد کتاب به کتابخانه ها، مساجد و سازمانها، گسترش کتابخانه باز و تقدیر از خادمین عرصه کتاب از جمله برنامه‌های هفته کتاب در سیستان و بلوچستان بوده که بخشی از آنها اجرای شده است.

وی به فعالیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در دو ماه گذشته اشاره کرد و افزود: جشنواره فضایل رضوی، جشنواره تئاتر، اعزام دو نمایش تئاتر سیستان و بلوچستان به جشنواره تئاتر فجر و غیره... از جمله برنامه‌های اداره کل ارشاد و اسلامی بوده است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی سیستان‌و بلوچستان در پایان این مراسم توسعه انجمن های کتابخانه ها و سند مطالعه مفید را دو شاخصه مهم و سند راهبردی کتابخانه های عمومی استان دانست و اظهار داشت: 36 نفر کارشناس طی 2 سال گذشته جذب کتابخانه های عمومی استان شدند.

اسفندیار زیدآبادی از وجود 48 انجمن کتابخانه‌ها در استان خبر داد و افزود: امیدوارم با مدیریت جدید در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان شاهد آن باشیم که مکان اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تغییر یابد تا همکاران بتوانند در فضای مناسب به کار خود ادامه دهند.‌/940/د102/س
ارسال نظرات