۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۱۶۳۰۲
مفتی اعظم اهل سنت لبنان:

لبنان باید پیشگام خیزش عربی باشد

خبرگزاری رسا ـ مفتی اعظم اهل سنت لبنان با اشاره به تلاش های تجزیه افکنانه دشمنان، وحدت و همبستگی را وظیفه مسلمانان دانست و تاکید کرد که پیمان سایکس ـ پیکو هرگز در منطقه تکرار نخواهد شد.
شيخ محمدرشيد قباني، مفتي اهل سنت لبنان
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ محمدرشید قبانی، مفتی اعظم اهل سنت لبنان، امروز در خطبه های نماز عید قربان که در مسجد جامع محمد امین(ص) در مرکز بیروت برگزار شد با اشاره به اینکه امروز شاهد تلاش هایی برای ترسیم مرزهای جغرافیایی جدیدی برای جهان و به ویژه در منطقه عربی هستیم، وظیفه مسلمانان را در شرایط کنونی همبستگی یکپارچه و خوانش درست تحولات و آمادگی برای خنثی کردن پیامدهای منفی آن دانست.

مفتی اعظم اهل سنت لبنان با تاکید بر اینکه هرگز اجازه نخواهیم داد که سایکس ـ پیکوی جدیدی در منطقه عربی در راستای منافع رژیم صهیونیستی شکل گیرد، افزود: همه دست به دست هم در کمین دشمنان و بیگانگان نشسته ایم و در صورتی که قصد تکرار چنین کاری را داشته باشند، پناه و تکیه گاه ما خداوند است.

وی با بیان اینکه لبنان باید پیشگام خیزش عربی باشد، گفت: وحدت و یکپارچگی اعراب، به سود همه آنهاست و باید این وحدت را تحقق بخشید و لبنان نیز باید نقش پیشرو خود را در جهان عرب بازیابد و از این راه، دخالت جویی های خارجی در امور داخلی خود را پایان بخشد و باری دیگر پرچم عربی لبنان بر مبنای اصول مورد توافق تمامی مسلمانان برافراشته شود.

گفتنی است که کشورهای انگلیس، فرانسه و روسیه با امضای قرارداد محرمانه «سایکس ـ پیکو» در سال ۱۹۴۶ میلادی، اراضی عربی در خاورمیانه را بین خود تقسیم کردند و بر اساس این قرارداد، اردن، جنوب عراق و سوریه تا مرزهای ایران و خلیج فارس و نیز بنادر عکا و حیفا به انگلیس، قسمت اعظم سوریه، نوار شمالی عراق، بخش هایی از آناتولی جنوبی به سوریه و آناتولی شرقی و بخش وسیعی از شمال کردستان به روسیه واگذار شد.

بنابر این قرارداد، تمام سرزمین فلسطین جز بنادر عکا و حیفا، منطقه ای بین المللی دانسته شد که مدیرت آن تحت سرپرستی یک گروه بین المللی قرار می گرفت.

این قرارداد نام خود را از مارک سایکس، دیپلمات و معاون وزیر جنگ انگلیس و فرانسوا جورج – پیکو، دیپلمات فرانسوی در بیروت که نخستین بار فرمول موقت این قرارداد را صورت بندی کردند، گرفته است./981/ب902/گ
ارسال نظرات