۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۱۶۰۸۳
دبیر جشنواره علامه حلی:

جشنواره علامه حلی کیفیت آثار پژوهشی‌‌ حوزه‌ را ارتقا می‌دهد

خبر گزاری رسا- دبیر جشنواره علامه حلی گفت: فلسفه وجودی و هدف اصلی جشنواره علامه حلی بالا بردن کیفیت آثار پژوهشی و تحقیقی در حوزه های علمیه است.
علامه حلي حجت‌الاسلام مجتبي گودرزي، دبير سومين جشنواره علامه حلي
به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا در مشهد حجت الاسلام مجتبی گودرزی، دبیر جشنواره علامه حلی، عصر روزگذشته در نشست هم‌اندیشی استادان ارزیاب جشنواره علامه حلی که به مناسبت آغاز فراخوان هفتمین جشنواره آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان و چهارمین جشنواره علامه حلی در مدرسه عالی نواب برگزار شد گفت: اگر چه از نظر کمی مقالات و آثار پژوهشی در حوزه رشد داشته ولی از نظر کیفی ومحتوای علمی این آثار طی چند سال اخیر روند نزولی دارد و به همین علت شورای پژوهش در نظام حوزه صلاح را در این دید که تدبیری اندیشیده شود تا تحقیق و پژوهش سمت و سو بگیرد و طلاب از پایه آموزش داده شوند تا شیوه صحیح تحقیق و پژوهش را فرا گیرند.

وی ادامه داد: آثاری که امروز عرضه می شود با اینکه دارای موقعیت علمی خوبی است ولی سبک و سیاق روز را ندارد و قابل فهم نیست و بدین جهت شعار آموزش پژوهش محور در حوزه مطرح شد تا در سراسر حوزه های علمیه کشور فراگیر شود.

حجت الاسلام گودرزی از ایجاد معاونت پژوهشی در اکثر حوزه های علمیه کشور و تدوین کتاب درسی با عنوان روش تحقیق خبر داد و خاطر نشان کرد: از سال تحصیلی آینده این کتاب به عنوان یک ماده درسی در طول هفته به مدت 4 تا 5 ساعت تدریس خواهد شد.

وی جشنواره علامه حلی را حاصل و نتیجه این پژوهش ها بر شمرد و بیان داشت: این جشنواره سبب می شود تا طلاب ابتدا به پژوهش تشویق و ترغیب شوند و از طرفی دیگر استعداد یابی در بین طلاب صورت گیرد و بهتر می توان برای این استعداد ها بر نامه ریزی و از آنها حمایت کرد.

وی با اشاره به سالانه بودن این جشنواره اعلام کرد: این جشنواره در سه قالب کتاب ، پایان نامه و مقاله و همچنین تعلیق و تصحیح و ترجمه انگلیسی و عربی اثر می پذیرد.

دبیر جشنواره علامه حلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که این جشنواره نواقص بسیاری دارد از تشکیل شورای سیاستگذاری به منظور بررسی سیاست‌های کلی جشنواره خبر داد و با بیان این‌که هر ساله این جشنواره آسیب شناسی می شود و نواقص آن به مرور زمان بر طرف خواهد شد از استادان خواست تا با ارائه نطرات خود به پیشرفت و اعتلای این جشنواره کمک کنند.

حجت الاسلام گودرزی سپس به تشریح نحوه داوری و گزینش آثار پرداخت و گفت: امسال جشنواره در سه استان خراسان ، اصفهان و تهران برگزار می شود و آثار ابتدا در مرحله استانی در خود استان مورد بررسی قرار می گیرد که در این مرحله 30 تا 35 اثر برگزیده خواهد شد که در مجموع سه استان 90 الی 100 اثر برای مرحله کشوری اتنخاب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از دیگر نقاط کشور نیز 100 اثر برای مرحله کشوری انتخاب می شود، بیان کرد: در این مرحله نهایتا 200 تا 250 اثر مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی سپس به نحوه امتیاز دهی به آثار اشاره و خاطر نشان کرد: آثاری که بین 90 تا 100 امتیاز کسب کنند به عنوان اثر اول تقدیر می شود و آثار دوم باید بین 80 تا 90 و آثار سوم بین 75 تا 80 امتیاز کسب نمایند و بقیه نیز شایسته تقدیر شناخته می شوند.

دبیر جشنواره علامه حلی سپس به توضیح ساختار اصلی جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: ساختار اصلی جشنواره از یک دبیر و مسؤول اجرایی و مسؤول علمی تشکیل شده که هر یک وظایف مشخصی دارند.

وی با بیان اینکه دواری آثار در سه مرحله صورت می گیرد و پروسه ای دقیق و طولانی را شامل می شود، خاطر نشان کرد: آثار در مرحله اول به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی کسب حد نصاب لازم به مرحله داوری تفصیلی فرستاده می شودو پس از داوری تفصیلی آثار مجددا برای داوری و تأیید نهایی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی سپس با اشاره به اینکه آثار نهایی مجددا در شورای علمی و معاونت پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد گفت: آخرین مرحله داوری در معاونت پژوهش صورت می گیرد که در اینجا این مساله مورد بررسی قرار می گیرد که ایا این اثر صلاحیت معرفی به عنوان اثر برگزیده را دارد یا خیر که در این مورد رأی بر اساس مصلحت سنجی صادر می شود.

حجت الاسلام گودرزی در بخش دیگری از سخنانش به مسؤولین برگزاری جشنواره در مرحله استانی توصیه کرد: داوران به صاحبان آثار نتیجه داوری را به طور جداگانه ارسال نمایند تا در صورتی که به نتیجه داوری اعتراض دارند آن را اعلام کنند.

حجت الاسلام گودرزی درباره نحوه سطح بندی جشنواره نیز توضیحاتی را ارائه و تصریح کرد: نگاه ما در بخش طلاب سطح یک نگاه ترویجی است و مهم این است که طلبه از لحاظ ساختاری استاندارد های لازم را رعایت کرده باشد و همین که بداند چطور تحقیق کند و به منابع رجوع کند کفایت می کند، ولی در مورد طلاب سطح بالاتر مسلما محتوای علمی اثر اهمیت بیشتری نسبت به شکل ظاهری دارد.

دبیر جشنواره علامه حلی در پایان به لزوم رعایت اخلاق پژوهشی اشاره و تصریح کرد: در صورتی که در اثری اخلاق پژوهشی رعایت نشده باشد برای آن اثر امتیازات منفی در نظر گرفته می شود و حتی ممکن است به طور کلی از شرکت در جشنواره کنار گذاشته شود.

گفتنی است، چهارمین دوره جشنواره علامه حلی در سال جاری برگزار خواهد شد و طلاب می توانند آثار خود را در قالب های مقاله، کتاب و پایان نامه تا 25 آبان با مراجعه به سایت www.helli.ir ارسال و برای شرکت در جشنواره ثبت نمایند./968/پ202/س
ارسال نظرات