۱۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۱۲۲۹۱
استاد حوزه علمیه:

آسیب رساندن به جسم در آموزه‌های دینی ممنوع است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با توصیف خودکشی به یک گناه بزرگ گفت: ریشه خودکشی در ضعف ایمان و سستی گرایشات دینی است.
حجت الاسلام حيدري شهابي امام جمعه سلفچگان قم


حجت الاسلام والمسلمین مهدی شهابی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یکی از افعال حرام در شرع اسلام، آسیب زدن به جسم و جان است.

وی با بیان اینکه انسان بر خودش ولایت مطلقه ندارد و از این رو حق ندارد بر خود آسیب وارد کند، ادامه داد: روزه وصال از آن جایی که متضمن ضرر است در فقه ممنوع اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه روزه وصل روزه‌ای است که فرد روزه‌دار، شب و روز را به هم متصل کرده و بیست و چهار ساعت روزه می گیرد، گفت: با وجود عبادت بودن روزه، چون این گونه روزه گرفتن موجب آسیب دیدن بدن انسان می شود از سوی فقهاء حرام اعلام شده است.

محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه انسان حتی بر متعلقات خود ولایت مطلقه ندارد، خاطرنشان کرد: انسان مالک لباس خود است اما نمی تواند در مرگ عزیزان خود یقه چاک کند. آسیب وارد کردن به صورت به شکل چنگ زدن حتی در سوگ فرزند با منع فقهی روبرو شده است. این مساله نشان می دهد انسان باید مراقب جسم و جان خود به عنوان یک امانت الهی باشد.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به این که انسان حق ندارد دست به انتحار بزند و خودکشی یک عمل حرام است، گفت خودکشی یک گناه بزرگ است و ریشه در ضعف ایمان و سستی گرایشات دینی دارد.

وی با اشاره به اینکه به بن بست رسیدن، شعار کسانی است که خودکشی می‌کنند، بیان داشت: به بن بست رسیدن در قاموس دین اسلام وجود ندارد. افراد نباید از راهکارهای امیدبخش غافل شوند.

این محقق حوزه علمیه گفت: ممکن است انسان در شرایطی سخت به سر ببرد که این شرایط یا امتحان الهی است و موجب رشد انسان می‌شود یا مجازات اعمال و رفتار انجام شده اوست که باید با درایت راه برون رفت از آن را پیدا کند.

این استاد فقه و اصول حوزه علمیه قم با تاکید بر استفاده از قدرت خدادادی عقل فردی و عقل جمعی که راه آن مشورت است، گفت: انسان باید با کمک گرفتن از این اسباب سعی کند مشکلاتش را حل کند و صورت مساله را آن چنان بزرگ نکند که راهی به جز پاک کردن آن باقی نماند.

وی در ادامه توجه کردن به زندگی پیشینیان و درس گرفتن از تاریخ را راهکاری عملی و مناسب در جهت تحمل مشکلات عنوان کرد و گفت: حضرت ایوب چنان مشکلات فردی، اقتصادی، خانوادگی، اجتماعی را تحمل کرد که صبر او ضرب المثل شده است.

وی با اشاره به اینکه صبر و گذشت زمان، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند، گفت: در روایات اسلامی ایمان دارای دو عنصر صبر و شکر عنوان شده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات