۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۲:۰۲
کد خبر: ۱۱۰۸۵۶
آیت الله مصباح یزدی:

اطاعت از خدا انسان را به آرامش می رساند

خبرگزاری رسا ـ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) راه حل پیشگیری از حواس پرتی را کم کردن خطا ها عنوان کرد و افزود: هرچه کمتر گناه کنیم از پراکندگی روح نجات پیدا می کنیم و در اثر اطاعت خدا به آرامش می رسیم.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی (ره) با اشاره به آیه شریفه « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ» گفت: زندگی دنیا توأم با سختی ها و ناهنجاریهاست. در بینش مادی این سختی ها یک ضرورت است و باید پذیرفت.

وی افزود: در بینش توحیدی سختی های زندگی تفسیر عقلانی دارد. این زندگی زمینه ساز آخرت است و با امتحانات مختلف استعدادها شناخته می شود. پس لازمه این آزمون مهم مبتلا شدن به سختی ها و خوشی هاست.

استاد اخلاق حوزه زندگی این دنیا را به دوران جنینی توصیف کرد و ادامه داد: این دنیا زمینه رشد انسان است برای تولد در عالم ابدی و تفاوتش با دوران جنینی این است که جنین اختیاری در رشد و نمو خود ندارد ولی در این دنیا بازیگر اصلی انسان است و باید خودش را آماده آن دنیا کند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) انسان را دائما در معرض خطرها و ضررها دانست و گفت: حوادث و بلایای طبیعی که انسان نقشی در آنها ندارد و یک سری مشکلاتی که خود ما بوجود می آوریم منجر به تفکر در رابطه با این سختی ها می شود و زندگی را تلخ و سخت می کند و ممکن است در حالت افراطی فرد دچار بیماری روانی شود.

آیت الله مصباح یزدی پیشنهاد روانشناسان برای رهایی از اضطراب ناشی از سختی ها و ترس از مشکلات را تغافل، عنوان کرد و اظهار داشت: انبیا راه حل بهتری را پیش روی انسان می گذارد اولا باید ماهیت این دنیا را بشناسید که اینجا مقدمه آخرت است و اگر بدانید چطور با حوادث این عالم برخورد کنید سعادتمند می شوید.

وی ادامه داد: نباید توقع داشت که این دنیا خوش بگذرد چون اینجا محل امتحان است و تنها در عالم ابدی برای کسانی که به وظایف خود عمل کرده اند، سختی و رنجی وجود نخواهد داشت.

این استاد حوزه علمیه قم راه حل دیگر در جلوگیری از اضطراب را رسیدن به مقام تفویض دانست و تصریح کرد: انسان اگر تنها دغدغه اش عمل به وظیفه باشد و نتیجه امور را به خدا واگذار کند به آرامش خواهد رسید و از هیچ چیز نخواهد ترسید. این آرامش ناشی از اعتماد به خداست.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان ادامه روایت امام باقر علیه السلام گفت: حضرت راحتی نفس را در صحت تفویض می داند. یعنی شخص با اعتقاد به توحید به وظیفه اش عمل کند و نتیجه کارها را به خدا واگذارد، نه اینکه در اثر تنبلی یا بی عرضگی کارها را به خدا بسپارد.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: حضرت راحتی بدن را در تمرکز حواس عنوان می کند. تا یک حدی حواس پرتی ها طبیعی است ولی در صورت افراط باید پیشگیری کرد و این به دست خود فرد شدنی است.

وی راه حل امام باقر علیه السلام را در پیشگیری از حواس پرتی، کم کردن خطاها عنوان کرد و افزود: هرچه کمتر گناه کنیم از پراکندگی روح نجات پیدا می کنیم و در اثر اطاعت خدا به آرامش می رسیم./928/پ202/ج
ارسال نظرات