۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۱۰۷۶۲
دست دعا(13)؛

خدایا؛ مرا از ناپاکی و پلشتی پاک فرما!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: انسان مومن تلاش می‌کند تا در ماه رمضان با قوت بیشتر به مناسک دینی اهمیت دهد و هر چه قوی تر در مقابل نفس خود بایستد.
ماه رجب دعا نيايش اعتكاف


حجت الاسلام عبدالرضا یزدانی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دعای روز سیزدهم ماه رمضان بیان داشت: در این روز از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را از ناپاکی‌ها دور و به ما صبر و شکیبایی بر مقدرات خود عنایت کند و ما را در پرهیزکاری موفق سازد.

وی اظهار داشت: در جامعه انسانهایی که ظاهر نیکویی دارند مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند و کسانی که در ظاهر و پوشش خود دارای پلشتی و به هم ریختگی هستند مردم از آنها دوری می‌کنند.

دانش آموخته مرکز تخصصی مسجد ابراز داشت: در عالم معنا هم وضع به همین صورت است که افراد دارای سیرت زیبا و دور از گناه و کج روی، دوست داشتنی‌تر هستند.

وی بیان داشت: با توجه به مجموع آموزه‌های دینی، منظور از کثافات، تنها ناپاکی های ظاهری نیست بلکه انسان باید با پاگ نگاه داشتن روح، خود را به مقام قرب الهی نزدیک کند.

محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پاکی روح همان تهذیب نفس است، اظهار داشت: انسان مومن تلاش می‌کند تا در ماه رمضان با قوت بیشتر به مناسک دینی بپردازد و هر چه قوی‌تر در مقابل نفس خود بایستد چرا که هر قدر از ناپاکی‌ها بیشتر دور و لوح دلش پاک‌تر باشد به خداوند نزدیک‌تر خواهد بود.

این محقق علوم اسلامی یکی از فلسفه های روزه داری را دوری از گناهان توصیف کرد و گفت: از آنجا که برخی محرمات و حتی برخی امور حلال همچون خوردن و آشامیدن بر انسان روزه دار حرام است، او مبارزه با نفس را به صورت عملی در ماه رمضان تجربه می کند تا در مقابل شیطان مقاوم‌تر شود.

محقق حوزه علمیه قم افزود: صبر بر مقدرات از دیگر دعاهای ما در این روز است که ائمه معصومین(ع) سفارش زیادی به آن کرده اند. امیرمومنان(ع) در سخنی صبر را بر دو قسم صبر بر سختی ها و نعمت ها دانسته‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از اوقات انسان به دلیل از دست دادن یک موقعیت ناراحت می شود که باید بداند او به هدف از مقدرات آگاه نیست و چه بسا امری را دوست داشته باشد که به ضرر او است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: ظاهر گناه فریبنده است و مبارزه با آن نیازمند صبر و شکیبایی است تا انسان در مقابل خواهش های نفسانی سر خم نکند.

وی با اشاره به درخواست پرهیزگاری در دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان بیان داشت: پاک شدن از پلیدی‌ها و صبر کردن مقدمه ای برای رسیدن به مقام پرهیزگاری است.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: این دعا یکی از راه های پرهیزگاری یعنی همنشینی با عالمان را به ما آموزش داده است. امیرمومنان(ع) در این باره می فرماید «با عالمان عامل همنشین باش تا بصیر شوی».

این محقق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: سخن گفتن با عالمان دین، پایداری بر ارزش های دینی و روشن دلی و چارچوبی فکری و مذهبی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات