۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۹۲۳۶
آیت الله سبحانی:

حاکم اسلامی موظف به اجرای احکام اسلام در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: از نظر قرآن، حاکم اسلامی موظف به پیاده کردن احکامی است که دین مبین اسلام آن را تبیین و تدوین کرده است.
آيت الله سبحاني دوره کلام اسلامي توسط آيت الله سبحاني در مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در دهمین جلسه از سلسله مباحث کلام اسلامی که صبح امروز در سالن اجتماعات مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به تببین شیوه حکومت در زمان غیبت امام زمان(عج) پرداخت و گفت: حکومت در اسلام مسؤولیت است نه این که برای انسان مقامی مادی و یا اجتماعی باشد. در کشورهای دیگر ریاست جمهوری مقامی مادی و اجتماعی است که پیرامون آن مبالغ زیادی را صرف می کنند تا به مطامع مالی و اجتماعی خود برسند؛ اما حکومت در اسلام فقط مسؤولیت - امر به معروف کند، از ثروتمندان زکات بگیرد و ... - است و حاکم یک نوع بارکش و مسؤول این جماعت است.

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که می تواند حکومت اسلامی را از دیگر حکومت های جدا کند، این است که در دیگر حکومت ها حاکم مسؤول اجتماعی است ولی نظر قرآن این است که حاکم، اسلام را پیاده کند «إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَآتَیْنَاهُ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ سَبَبًا» خیلی متفاوت است حکومتی که اسلام آن را تبیین و تدوین کرده با حکومت هایی که امروز در دنیا وجود دارد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از ممیزات حکومت اسلامی این است که حاکم باید مسؤول اجرای احکام اسلامی باشد، تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نامه به یکی از فرماندهانش گفت «الان که این مقام را داری گمان نکن این یک غذای چربی است، بلکه این امانت خدا است در گردنت»، تا به امروز قرن ها بر بشر گذشته است و در تمام دوران حکومت ها، حاکمی همانند مولای متقیان(ع) نمی اندیشیده است.

وی با یادآوری این نکته که ولی فقیه مراقب است که حکومت از مسیر خود خارج نشود، از مخاطبان سؤال کرد: فرض کنیم که جمعیتی به قانون اساسی رأی داده است ولی اقلیتی مسلمان وجود دارد که نه به قانون اساسی رأی داده است و نه چیزهایی دیگر؛ لذا به چه علت باید رأی اکثریت بر اقلیت اجرایی شود و آن ها نیز می گویند این تحمیل بر اقلیت است؟

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه پاسخ داد: جامعه از نظر فلسفه دارای یک معنی بوده و از منظر علمای حقوق دارای معانی دیگر است؛ جامعه از نظر فلاسفه امری موهوم و اعتباری است و آن چیزی که واقعیت دارد افراد هستند؛ ولی نظر فلسفی پیرامون حقوق معتبر نیست و از نظر جامعه شناسان، جامعه واقعیتی در عالم خارج دارد، بدین معنا که جمعیتی که در کشور زندگی می کنند موقعیتی فرد، فرد دارند و کسانی که در جامعه با یکدیگر زندگی می کنند با یکدیگر شرط می کنند که حقوق هم را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: در جامعه ای ده ملیونی اگر 9 ملیون به نظام رأی داده اند و این افراد عملا با مردم شرط کرده بودند که حکم اکثریت بر اقلیت حاکم باشدولو آن را به زبان نیاورده باشند ولی عملا آن را پذیرفته اند. لذا این اشکالی که وارد است تنها بر حکومت اسلامی وارد نیست بلکه بر تمام حکومت های عالم وارد است، یعنی زندگی اجتماعی یک نوع قرار داد اجتماعی است.

این مرجع تقلید با طرح این پرسش که حکومت اسلامی حکومتی ممزوج از مردمی و الهی است و حال این که از نامه علی(ع) استفاده می شود که مردم لازم نیست و تنها مهاجر و انصار رأی دهند کفایت می کند، لذا آن حضرت تنها مهاجرین و انصار را می گوید، چطور می توان گفت که جنبه مردمی دارد، بیان کرد: امام علی(ع) با این روایت نمی خواهند غدیر را نادیده بگیرد (در زمان حضور مهاجر و انصار نقشی ندارند)، بنابراین علی(ع) در این نامه در مقام جدل و با سخن و منطق مهاجم، مهاجم را محکوم کردن است.

وی ادامه داد: بنابراین پاسخ آن ها این است که در آن زمان امکانات و وسایل ارتباطی وجود نداشت و در آن زمان مسلمانان به مهاجر و انصار اکتفا کردند و رأی مهاجر و انصار را رأی همه مردم دانستند.

حضرت آیت الله سبحانی سپس نتیجه گرفت: حکومت در اسلام مسؤولیت است و در زندگی اجتماعی این نکته وجود دارد که اکثریت بر اقلیت حکومت کند و همه مردم باید در انتخاب حاکم رأی دهند.

وی با ذکر این که برخی اشکال می کند که نوع حکومت جمهوری اسلامی باشد، ولی در کشور افرادی زندگی می کنند که به اسلام اعتقادی ندارند، بیان داشت: اسلام در عین حالی که آیین آن ها را رسمی نمی داند و معتقد است که آیین آن ها منسوخ است، معتقد است که آن ها در دین خود باقی بمانند.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: شورای نگهبان توسط مردم تأیید می شوند، البته ابتدایی نیست ولی در ابتدا به مردم می رسد، زیرا خبرگان به وسیله مردم انتخاب می شوند، و آن ها رهبر را انتخاب می کند و رهبر هم شورای نگهبان را انتخاب می کند و این شورا به یک واسطه توسط مردم انتخاب می شود.

گفتنی است، در پایان این نشست یکی از طلاب مدرسه علمیه عالی نواب، شعری را که پیرامون سلسله مباحث کلام اسلامی حضرت آیت الله سبحانی سروده بود، قرائت کرد./968/پ202/ج

ارسال نظرات