۰۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۰۷۷۸۸
استاد حوزه:

بعثت سرآغاز تعلیم و تعلم بشریت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تاریخ پیدایش حوزه‌های علمیه را با تاریخ اسلام و بعثت پیامبر اکرم‌(ص) همزمان دانست و گفت: بعثت سرآغاز تعلیم و تعلم بشریت است.
حجت‌الاسلام غلامحسن محرمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، عضو هیأت علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست اعضای هیات علمی پژوهشگاه با اساتید دانشگاه UM مالزی که روز گذشته برگزار شد به بیان تاریخ مختصری از پیدایش حوزه‌های علمیه پرداخت.

وی تاریخ پیدایش حوزه‌های علمیه را با تاریخ اسلام و بعثت پیامبر اکرم‌(ص) همزمان دانست و با بیان این‌که تعلیم، تعلم و آموختن با بعثت پیامبر اکرم‌(ص) آغاز شده است، گفت: بعثت سرآغاز تعلیم و تعلم بشریت است.

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که حوزه علمیه شیعه در عصر پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع)، از حوزه علمیه اهل سنت متمایز نبود و مرزی میان این دو وجود دانشت، افزود: جریان شیعی در عصر غیبت صغری یک جریان فرهنگی پذیرفته شده در میان کل مسلمانان است.

وی در تبیین این مطلب از فلاسفه بزرگی مانند ابن سینا، فارابی و ابوریحان بیرونی نام برد و گفت: همه این فلاسفه یا شیعه هستند و یا محبت و تمایل شدیدی به اهل بیت‌(ع) دارند که این خود نشان‌دهنده نبود مرز میان عرصه‌های علمی شیعی و اهل سنت است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود از حوزه علمیه قم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمی شیعی نام برد و ابراز داشت: حوزه‌های علمیه مدینه، کوفه، قم، بغداد، نجف، حله و جبل عامل جنبه مرکزیت برای شیعه یافتند و شیعه از این مراکز رهبری شد.

وی بیان داشت: مدینه به سبب حضور ائمه اطهار‌(ع) و در عصر آن بزرگواران مرکز علم شیعه بوده است و کوفه نیز در عصر حضور ائمه اطهار‌(ع)، پس از مدینه بزرگ‌ترین شهر علمی و بزرگ‌ترین کانون شیعه تا اواخر قرن دوم هجری است و بسیاری از محدثان شیعه از این حوزه برخواسته‌اند.

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که قم در کنار کوفه به عنوان حوزه علمیه شیعی در عصر ائمه اطهار‌(ع) تا قرن چهارم مرکز علمی بوده است، گفت: پس از قم، بغداد و پس از آن نجف مرکز حوزه‌های علمیه شیعه بوده است.

وی ادامه داد: در اواسط قرن پنجم هجری که سلفی‌های تندرو عرصه را بر عالمان شیعی در بغداد تنگ کردند، این علما از بغداد به سوی نجف کوچ کرده و این شهر، مرکز علمی شیعی شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: نجف اشرف که از عصر شیخ طوسی‌(ره)، بنا شده، مرکزیت خود را تا هم‌اکنون به نام مرکز حوزه‌های علمی شیعی حفظ کرده است.

وی همچنین با اشاره به عالمان منطقه جبل عامل مانند شهید اول و محقق کرکی، گفت: حوزه علمیه اصفهان که در عصر صفویه رونق بسیاری داشته، مدیون فعالیت و علم علمای جبل عامل بوده است.

حجت‌الاسلام محرمی اظهار داشت: نجف اشرف همواره مرکز علمی بنامنازع شیعی بوده است تا این‌که در قرن حاضر نوبت به قم می‌رسد و این حوزه مقدسه از شروع قرن حاضر در کنار حوزه نجف، رهبریت علمی و معنوی شیعه را به عهده دارد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات