۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۰۷۷۶۸
حجت الاسلام والمسلمین غرویان:

برای پیشگیری از وقوع جرم همه باید به دستگاه قضایی کمک کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه، پیشگیری از وقوع جرائم در جامعه را وظیفه همه دستگاه ها و افراد دانست و از رسانه ها خواست با انتقال اندیشه های شخصیت های تاثیرگذار به عموم مردم، زمینه پیشگیری از وقوع جرم را فراهم و نقش خود را در این عرصه مهم ایفا کنند.
2/ حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان


حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان از اساتید حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان قضایی کشور، بیانات ایشان را منطبق و برگرفته از آیات، روایات و مبانی دینی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان با اشاره به روایاتی در باب حدود، دیات و قصاص ابراز داشت: این روایات و آموزه ها نشان می دهد که جرم را با جرم دیگری نمی توان پاسخ داد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنچه مقام معظم رهبری روی آن تاکید و توجه داشتند، نشانگر این مساله است که اگر کسی مجرم است و ما بخواهیم جرم او را رسانه ای و منتشر کنیم، این خود جرم دیگری است.

وی تاکید کرد: هدف شارع از احکام قضایی این است که جرم در جامعه برداشته شود و امکان تحقق پیدا نکند، اینکه وقتی کسی قرائن و شواهدی بر جرم او پیدا شده است، او را در معرض تهمت و بهتان قرار دهیم و آبروی او را ببریم، این خود جرم دیگری به حساب می آید و باید از آن اجتناب کرد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما نباید برای مجرمیت فردی، خودمان مرتکب جرم ثانوی شویم، همه باید بدانیم که آبروی مؤمن محترم و هتک حیثیت او جرمی است که در اسلام حد و تعزیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان در ادامه، رسالت رسانه های گروهی و فعالان سیاسی را در این ارتباط بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: رسانه ها در واقع شریان فرهنگی جامعه به حساب می آیند و برای جلوگیری از جرم های انسانی باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از وقوع جرائم در جامعه اسلامی تنها دستگاه قضایی مسؤولیت ندارد، بلکه همه کانال های انتقال فرهنگ از جمله رسانه ها و مطبوعات باید رسالت سنگین خود را انجام دهند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: رسانه ها و مطبوعات با مقالات، گفت و گو و میزگردهای تخصصی می توانند با انتقال اندیشه های شخصیت های تاثیرگذار به عموم مردم، زمینه های پیشگیری از وقوع جرم را فراهم و نقش خود را در این عرصه مهم ایفا کنند. /924/ت302/ج

ارسال نظرات