۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۱۰۶۶۳۲
مدیر مدرسه عالی نواب مشهد:

در تخصصی‌شدن دروس حوزه‌ از تأمین نیازهای بنیادین حوزه غافل نشویم

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه عالی نواب مشهد با تأکید بر توجه به نیازهای پایه و درونی حوزه در روند تخصصی‌شدن علوم اسلامی گفت: برنامه ریزی و مدیریت رشته های تخصصی علوم اسلامی باید در سامانه ای مبتنی بر ارزش های دینی باشد.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر مدرسه عالی نواب، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، تنوع نیازهای فراروی حوزه در دو بخش برون و درون حوزوی را از مهم‌ترین ضرورت های تخصصی شدن دروس عنوان و تصریح کرد: مطالبات برون حوزوی یعنی فرصت‌هایی که در عرصه های مدیریتی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی ایجاد شده که حوزه باید برای پاسخگویی به آن‌ها آمادگی لازم را داشته باشد. عرصه‌های درون حوزوی نیز فرصت هایی مانند توسعه مراکز آموزشی تخصصی پژوهشی است که به تناسب مسائلی که به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دو دهه احیر از سوی رهبر معظم انقلاب برای رشد و بالندگی حوزه توصیه شده است.

وی با اشاره به متفاوت شدن اقتضائات زندگی کنونی و ویژگی‌های انسانی گفت: ناکافی بودن مجموعه توانمندی‌هایی که باید برای پاسخگویی به این نیازها بسیج شود یعنی از یک سو فرصت های گسترده پیش روی ماست و از سوی دیگر با محدودیت منابع علمی و انسانی که متکفل تامین این نیازها است روبه‌رو هستیم از این رو از راهکارهای دستیابی به نقطه مطلوب در این مأموریت‌ها، ایجاد رشته‌های تخصصی است.

در تخصصی شدن دروس، از تأمین نیازهای پایه حوزه غافل نشویم

مدیر مدرسه عالی نواب در خصوص اولویت ها و زیرساخت‌های ایجاد رشته‌های تخصصی اظهار داشت: از اساسی‌ترین موارد در این عرصه، توجه به تأمین نیازهای پایه حوزه است؛ این یک خطای بزرگ است که حوزه از قِبَل رشته های تخصصی صرفا به دنبال تأمین نیازهای برون حوزوی بوده و از نیازهای علمی خود غافل باشد.

وی افزود: با توجه به این‌که عملا بخش زیادی از توان حوزه از جمله استاد و مربی و طلاب علاقه‌مند برای تأمین نیازهای بیرونی صرف می‌شود، تأمین نیازهایی همچون مربی در عرصه‌های مختلف، مدیریت و... که کارآمدی حوزه به آن‌ها گره خورده است باید به عنوان اولویت اول رشته‌های و مؤسسات تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

توجه‌نکردن به کادر علمی مناسب از آسیب‌های جدی در گسترش رشته‌های تخصصی

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد، شناسایی و سازماندهی کادر علمی مناسب را از دیگر زیرساخت‌های تخصصی شدن علوم اسلامی دانست و گفت: اولویت قرار گرفتن سخت‌افزاری مؤسسات و رشته ها و حاشیه راندن مباحثی مانند استاد و کادر علمی از آسیب هایی بوده که در گسترش رشته های تخصصی در حوزه به چشم می خورد.

این استاد حوزه علمیه مشهد، با تأکید بر ایجاد یک نظام منطقی برای تعریف رشته ها خاطرنشان کرد: وقتی یک رشته می خواهد ایجاد شود باید رابطه علمی و منطقی آن با قبل و بعد به عنوان یک موضوع و گرایش علمی تعریف شده باشد وگرنه صرف این‌که یک فرد یا گروهی آمادگی برای ورود و سرمایه گذاری در یک موضوع داشته باشد نمی تواند منطق تأسیس رشته های تخصصی قرار گیرد.

برنامه ریزی و مدیریت رشته های تخصصی علوم اسلامی باید در سامانه ای مبتنی بر ارزش های دینی باشد

معاون اسبق آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان، پرهیز از بوروکراسی و سامانه اداری غیرحوزوی در موسسات رشته های تخصصی را از دیگر لوازم ایجاد و گسترش این رشته ها عنوان کرد و گفت: تردیدی نیست که به عنوان یک ابتکار عمل باید از مجموعه ظرفیت‌های مثبتی که در رشته های تخصصی وجود دارد بهره برد، اما سامانه برنامه ریزی، مدیریت و اداره این موسسات نمی تواند یک سامانه غیرحوزی باشد.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با تأکید بر اینکه برنامه ریزی و مدیریت مراکز تخصصی حوزوی باید متناسب با ارزش های حوزه باشد، ابراز داشت: تعریف رشته های تخصصی در مقاطع بسیار کوتاه و با رتبه علمی پایین از جمله رشته های تخصصی سطح دو از آسیب های این عرصه به شمار می رود که نیازمند یک تجدید نظر جدی است.

ایجاد رشته های تخصصی در سطح دو نیازمند تجدیدنظر جدی است

وی گفت: اگر در شرایطی داریم رشته تخصصی ایجاد می کنیم که نیمی از وقت روزانه طلبه به تحصیل در فقه و اصول اختصاص دارد و وقت نیمروزه ای از طلبه داریم چگونه ممکن است با این فرصت محدود در دوره آموزشی دو سه ساله طلبه عنوان تخصص در یک دانش را کسب کند. بنابراین نیازمند یک تجدید نظر جدی در ایجاد رشته های تخصصی در مقطع سطح دو هستیم.البته خوشبختانه همه رشته های تخصصی موجود در مشهد برای بعد از سطح دو طراحی شده است.

مدیر مدرسه عالی نواب در خصوص کمرنگ بودن رشته های تخصصی در حوزه علمیه خراسان یادآور شد: مجموعه سرمایه های علمی حوزه قم در موضوعات مختلف در مقایسه با مشهد بیشتر است از سوی دیگر برخی فضاسازی ها طلاب را علاقه‌مند به ادامه تحصیل در قم می کند؛ اما آنچه در تخصصی سازی دروس باید با دقت و تمرکز بیشتری در دستور کار قرار گیرد این است که گرچه اکنون به لحاظ تنوع رشته ها، تعداد رشته کمتری در مشهد وجود دارد اما از حیث خروجی و خدمات، حوزه علمیه مشهد کارنامه نسبتا خوبی می تواند ارائه دهد./930/ت301/س
ارسال نظرات