اختلاف قرائت قرآن در مواردی به دلیلی اختلاف لهجه قریش و بنی تمیم بوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری از اساتید حوزه علمیه قم روز گذشته در نشست «نص و قرائت واحد قرآن» در مدرسه علمیه امام حسین (ع) قم به موضوع اختلاف قرائات قرآن پرداخت و گفت: مساله اختلاف قرائات مساله مهمی است که در کتاب های علوم قرآنی به تفصیل به آن پرداخته شده است.
وی منشاء اختلاف قرائات را لهجه های مختلف زبان عربی دانست و افزود: در تحقیقی در مورد کلماتی که حرف میانی آنها هم با سکون و هم متحرک قرائت شده است به این نتیجه رسیدم که دلیل این مساله اختلاف لهجه دو قبیله قریش و بنی تمیم بوده است. بنی تمیم کلمات را با تخفیف میخواند و قریش کلمات را با حرکت میخواند.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن اختلاف قرائات را برای ابهام زدایی از معنای کلمات برشمرد و تصریح کرد: در برخی آیات نتوانسته بودند معانی آن را درک کنند از این رو با تغییر قرائت آن کلمه، رفع ابهام می کردند. مثل «هل یستطیع ربک ان ینزل» چون حواریون را آگاه به قدرت خدا می دانستند آن را به «هل تسطتیع» تبدیل کردند تا این فعل به موسی علیهالسلام برگردد.
وی در بخش دیگر سخنان خود به تعریف از تفسیر نمونه پرداخت و اظهار داشت: این تفسیر از آثار و برکات وجودی آیت الله مکارم شیرازی است. وی مرد علم و ابتکار است و بنده سالها در محضر ایشان تلمذ کردهام و ایشان را الگوی خود قرار دادهام.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری تفسیر نمونه را قابل استفاده برای همه اقشار جامعه معرفی کرد و بیان داشت: زمانی که این تفسیر به چاپ رسید توانست یکی از ضروریترین نیازهای جامعه ما را بر طرف کند و خلاء بزرگی را پرکرد.
وی نگاشتن تفسیر نمونه را نقطه عطفی در تاریخ شیعه توصیف کرد و گفت: در عصر حاضر چندین کتاب فاخر و ماندگار تالیف شد از جمله الغدیر علامه امینی، المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نمونه.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به این مطلب که هیچ کتابی به غیر از کتاب خدا بی عیب و غلط نیست افزود: بی گمان اگر حضرت آیت الله مکارم فرصت بازبینی مجدد این اثر ارزشمند را داشتند خود این کار را انجام میدادند. ولی اکنون که ایشان این کار را به عهده جمعی از اساتید و محققان واگذار کردهاند نشانه بزرگواری ایشان است.
وی پیشنهاد داد تا با کسب اجازه از این مرجع تقلید هر چند سال یک بار این اثر ویرایش مجدد شود تا مردم بتوانند بیش از پیش از آن بهره ببرند.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری وارد کردن اختلاف قرائات را در تفسیر درست ندانست و گفت: بنده هم در تفسیر کوثر که در دست تهیه است به اختلاف قرائات نپرداختهام./928/پ202/ع