۰۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۰۵۶۶۹

اولین نشست تخصصی فلسفه برای کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اولین نشست تخصصی فلسفه به همت معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با حضور فرهیختگان روحانی و مبلغان برای کودکان و نوجوانان برگزار شد.
اولين نشست تخصصي فلسفه براي كودك و نوجوان
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، عبدالمجید خطیب رییس اداره معاونت آموزش گفت: برای این که کودکانی خلاق و متفکر داشته باشیم، باید برای آنان فرصت تحقیق، آزمایش و تفکر فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ما هنوز به صورت آموزش محور عمل می‌کند افزود:آموزش صرف، مانع از بروز استعدادها و توانایی کودکان و نوجوانان می شود.

خطیب خاطرنشان کرد: هدف فلسفه برای کودک و نوجوان آن است که از انتقال مستقیم مفاهیم به آنان جلوگیری کند و این قشر را به نوعی در جریان مکانیسم دانش قرار دهد، و این مجال را بدهد که آنها آزمایش، تجربه، تفکر و انتقاد کنند و خود به کشف واقعیات پنهان برسند.

وی با اشاره به برخی از روشهای مطرح شده در این نشست گفت: از طریق این روش می‌توان بازخورد تفکرات کودک را هدایت و با استفاده از پردازش و نقادی یک داستان موتور ذهن کودک را روشن و آن را وادار به تفکر کرد.

این کارشناس فرهنگی افزود: کودکان و نوجوانان از طریق داستان بایستی بتوانند محتوا و مفاهیم اصلی و شاخصهای آن را کشف و درباره آن به تفکر و سپس به بحث و گفت و گو بپردازند.

وی یادآور شد: تکرار این طرح در طی گذشت زمان می‌تواند ذهن کودک را خلاق و انتقادی پرورش دهد.

وی به تفاوتهای فلسفه برای کودک با سایر طرح‌ها نظیر کلاسهای خلاقیت اشاره و اظهار کرد:این طرح بر جنبه تفکری و استدلالی موضوع تکیه می‌کند و با توجه به مفاهیمی که هر یک به نوعی در فلسفه قابل طرح است سعی می‌کند به جای آموختن مفاهیمی چون مفاهیم اخلاقی و زیبایی شناسی بر تفکر روی آنها اصرار بورزد.

خطیب خاطر نشان کرد: در فلسفه برای کودک، قرار است که کودکان پرسشگر باشند و مخاطبانی باشند که خود به فراگیری دانش می‌پردازند.

وی با اشاره به نحوه برگزاری این گونه جلسات برای کودک و نوجوان گفت: در این روش کودکان دور هم نشسته و یکدیگر را می‌توانند ببینند و مربی تنها هدایت کننده‌ی مباحث می‌باشد و نمی‌گذارد که کودکان در گفتگوی خود از موضوع خارج شوند و فرافکنی کنند.

وی تصریح کرد: این شیوه شبیه برگزاری جلسات درس در حوزه علمیه است و مربی نیز به عنوان یکی از افراد جلسه، طوری وانمود می‌کند که گویی خود چیزی نمی‌داند.

رییس اداره معاونت آموزش دفتر اصفهان، تقویت مهارت تکلم در کودکان را از دیگر محاسن آن بر شمرد و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه این است که طرح فلسفه برای کودک ریشه‌ای و جامع بوده و سایر طرح‌ها را نیز می‌تواند در بر بگیرد.

خطیب افزود: این روش مقطعی نیست و پس از مدتی قدرت تمیز کودک را ارتقاء می دهد و کودک هم می‌تواند به تحلیل و تشخیص درست مسایل پیرامون خود نیز دست پیدا کند./965/د102/س

ارسال نظرات