۰۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۰۵۵۶۹
عضو هیأت علمی دانشکده علوم و معارف حدیث:

پرداختن به معارف حدیثی اعتقادی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشکده علوم و معارف حدیث اظهار داشت: تمرکز مباحث حدیثی بر روی فقه نباید مانع پرداختن به مباحث اخلاقی و اعتقادی شود.
حديث پژوهي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، چهارمین همایش سالانه عرصه ها و روش های حدیث پژوهی با حضور استادان و بزرگان حوزه علمیه مشهد، صبح پنج‌شنبه، پنجم خرداد، در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در این همایش میزگرد تخصصی با حضور حجت الاسلام رضا برنجکار، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام عباس پسندیده، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و معارف حدیث با موضوع «ظرفیت‌های مغفول در معارف حدیثی» با تأکید بر معارف اعتقادی و اخلاقی تشکیل شد.

در ابتدا حجت الاسلام برنجکار، دیدگاه‌های خود را پیرامون معارف اعتقادی نهفته در احادیث تبیین کرد و گفت: اعتقادات، اصل، اساس و پایه دین است، و دین برای این آمده است که انسان ها را هدایت کند و اساس برنامه سعادت که ایمان به خدا و پیغمبر است، را تبیین کند زیرا بدون این مباحث نمی توان به شرح دیگر مباحث پرداخت، اما متأسفانه امروز ما به حوزه اعتقادات توجهی نداریم.

وی با بیان اینکه فقه علم اعمال و کلام علم معرفت است، و برخی به جهت اینکه روایات را ظنی می دانند، کل آیات و روایات را کنار می گذارند، افزود: شیعه به دنبال معرفت است اما متعلَق معرفت متفاوت است. تفاوتی که در بین حوزه اعمال و اعتقادات وجود دارد، نباید تکذیب شود و باید مباحثی همچون خبر واحد را دوباره بازنگری کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، اظهار داشت: آنچه که به عنوان مبنای حجیت مشهور است، سبب غفلت ما از مباحث اعتقادی شده و مبنای درستی ندارد، و ما نیز در مبنای علم آور بودن می توانیم همانند معارف فقهی از احادیث اعتقادی استفاده فراوانی داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه، در پاسخ به این سؤال که آیا معارف اعتقادی در روایات ما به صورت متحد مطرح شده یا خیر بیان کرد: در معارف اعتقادی تقسیم بندی‌های زیادی مطرح است و برخی بهتر از دیگری است؛ بخشی از این متون تقسیم بندی شده، متون تعبدی است. در اعتقادات تشییع اگر فردی بر متون مسلط باشد، به راحتی می تواند در اکثر مسائل به یقین برسد، زیرا اعتقادات مجموعه‌ای به هم پیوسته است.

در ادامه حجت الاسلام پسندیده در پاسخ به این مسأله که در بخش معارف اخلاقی گاهی احساس می‌شود، مشکل چندانی وجود ندارد؛ اما چون معارف اخلاقی در بحث‌ها و منبرها مطرح است، آیا معارف های اخلاقی جزو ظرفیت های مغفول روایات ما است، گفت: یکی از پرسش‌های اخلاقی این است که اساس در وضعیت موجودی که ما در آن قرار داریم باید به جایگاه این مباحث توجه کرد، از این رو این پرسش نشان می‌دهد که پس زمینه‌های معارف اخلاقی در جامعه و حوزه علمیه جدی گرفته نشده است؛ در حالی که جایگاه معارف اخلاقی بسیار بلند است؛ اما طریقه مواجهه با این معارف بسیار ناخوشایند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم و معارف حدیث خاطرنشان کرد: در حوزه معارف اسلامی سه بخش احکام و فقیه(اعمال افراد)، اخلاق، و اعتقادات وجود دارد ولی متأسفانه تمرکز مباحث ما بر روی فقه است، و باید توجه داشت که پرداختن به فقه امری غلط نیست، بلکه نپرداختن به حوزه های دیگر اشتباه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخن امام کاظم(ع) مبنی بر این‌که ایشان می فرمایند «یکی از توانمندی های که انسان ها دارند این است که صبر بر حدت داشته باشند»، عنوان داشت: اگر در حوزه مباحث اخلاق مردم صبر بر حدت و سختی را فرا نگرفته باشند، در اجتماع دچار مشکل خواهند شد.‌/968/پ202/س
ارسال نظرات