۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۰۴۱۳۲
قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه مقدمه مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم است

خبرگزاری رسا ـقائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقه ملی حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه اظهار داشت: مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه مقدمه مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم است.
قرآن کريم
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ‌حمید محمدی، رییس مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شب گذشته در آیین اختتامیه مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقه ملی حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه در تالار مهتاب اهواز، اظهار داشت: خوشبختانه این مجمع گام‌های نخستین را در برطرف کردن مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه برداشته‌ است. جامعه را نیز باید با مفاهیم عمیق نهج‌البلاغه آشنا کنید.

رییس مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور خاطر نشان کرد: مهجوریت‌زدایی از نهج‌البلاغه مقدمه مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم است.برای برطرف شدن مهجوریت‌ از نهج‌البلاغه باید به توسعه فرهنگ نهج‌البلاغه توجه شود.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود ،به روایت ثقلین اشاره کرد و بیان داشت: کتاب و سنت هرگز از هم جدا نمی‌شوند. در این میان حرکت همه‌جانبه چند لایه‌‌ای برای مهجوریت‌زدایی از قرآن و سنت و عترت رسول‌الله(ص) لازم است.

وی به راهکارهای مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این مهم زمانی محقق می‌شود که فرهنگ قرآنی در جامعه توسعه یابد. توسعه فرهنگ قرآن راه مهجوریت‌زدایی است. هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. گرچه برای توسعه فعالیت‌ها اقداماتی صورت گرفته است اما منتهی به توسعه فرهنگ نشده است.

حجت الاسلام محمدی، یادآور شد: فرهنگ قرآنی یک مثلث است که سه ضلع دارد؛ نخست توسعه معرفت قرآنی است. توسعه معرفت قرآنی شامل آشنایی و درک با حقایق قرآن، انس با قرآن، رشد فرهنگ قرائت و استماع و توجه به معانی و مفاهیم قرآن است.

وی ادامه داد: هر مقدار این مراحل تعمیق یابند در شکل‌گیری و توسعه فرهنگی قرآنی موفق‌تر هستیم. باید کاری کنیم که آموزش عمومی قرآن که با روخوانی و فصیح‌‌خوانی قرآن آغاز می‌شود و تا مراحل بالاتر ادامه می‌یابد دارد‌ برای همه اتفاق افتد؛ باید روزی در این کشور پایان بی‌سوادی قرآنی را جشن گرفت؛ یکی از ملاک‌های ما برای ارزیابی استان‌ها و شهرستان‌ها و بخش‌ها و روستاها به نحوی باشد که بی‌سوادی قرآنی ریشه‌کن شود.

رییس مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور گام دوم در مهجورت‌زدایی از قرآن را ترجمه این کتاب الهی دانست و گفت: به گونه‌ای باشد که در تمام نقاط کشور کسی نباشد که نتواند قرآن را در حد عمومی ترجمه کند.

حجت الاسلام محمدی خاطر نشان کرد: لازمه برطرف شدن مهجوریت‌ از نهج‌البلاغه توسعه فرهنگ نهج‌البلاغه است. توسعه فرهنگ نهج‌البلاغه یک مثلث سه ضلعی است که ضلع نخست آن معرفت علوی است. ضلع دوم توسعه فرهنگ قرآنی ایمان به قرآن، ایمان به خداوند و رسول‌الله‌(ص) است.

رییس مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور عنوان کرد: یکی از زیرساخت‌های‌ مهجوریت‌زدایی از قرآن‌کریم، مهجوریت‌زدایی از سنت است. ایمان به قرآن مسیر پرنوری است که هر جامعه‌ای از این مسیر عبور کرد، ‌به سعادت می‌رسد.

حجت الاسلام محمدی بیان داشت: ضلع سوم توسعه فرهنگ قرآنی و توسعه فرهنگ علوی عمل به قرآن و نهج‌البلاغه است. رئیس مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: یکی از بزرگترین مشکلات موجود در سطح جامعه وجود افراد ناقص قرآنی و نهج‌البلاغه است. این افراد بخشی از مثلت را گرفته‌اند و دیگر بخش‌ها را رها کرده‌اند. این افراد در جامعه کم نیستند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود، خاطر نشان کرد: فرایند معرفت، ایمان و عمل، فرایند واحدی را می‌طلبد. آموزش حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه همراه با تبیین معارف این کتاب ارزشمند باشد./9455/د102/س
ارسال نظرات