۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۰۳۵۰۵

کتاب پیش طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منتشر شد

خبرگزاری رسا - کتاب پیش طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به قلم علیرضا احمدی به قلم انتشارات تولید دانش به بازار نشر ارائه شد.
پيش طرح الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب پیش طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به قلم علیرضا احمدی، دانشیار دانشگاه علوم صنعت ایران به بازار نشر ارائه شد.

دکتر احمدی در مقدمه این کتاب نوشته است: «حسب تکلیف مقام معظم رهبری و با توجه به تجارب حاصله در طراحی و تدوین الگوی تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشور که در زمان مسئولیت در دولت نهم حاصل شده بود و با توجه به تلاش های مطالعاتی قبلی در حوزه مدیریت اسلامی که فهرست تعدادی از آنها در این مجموعه منتشر شده است، این مجموعه را به رشته تحریر درآوده‌ام.»

این کتاب دارای بخش هایی همچون مقدمه، تبین صورت مساله، عرصه های پیشرفت، ابعاد اسلامی الگوی پیشرفت، ضروزت تدوین الگو، عناوین موضوعات اولویت‌دار جهت بررسی برای تبیین ابعاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، الزامات تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در 244 صفحه است.

در بخشی از این کتاب در تبیین ویژگی های کلی الگو می خوانیم: این الگو یک نقشه جامع است. وقتی می گوییم اسلامی ـ ایرانی یعنی یک نقشه جامع.
بدون نقشه ای جامع دچار سردرگمی خواهیم شد، همچنان که در طول این سی سال به حرکت های هفت و هشتی بی هدف و زیگزاگ مبتلا بوده‌ایم و به این در و آن در زده ایم، گاهی حرکتی را انجام دادیم و گاهی ضد آن را در عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد، و سایر زمینه ها شاهد بوده ایم، زیرا هیچ یک از اسناد بالادستی و مدل های موجود در کشور در سال های گذشته تاکنون الگوی مد نظر نبوده است.

در صفحه 61 در تبیین حوزه‌های نظریه پردازی و نظریه‌های ارزش محور در پیشرفت و تعالی، شاخص های زیر معرفی شده است:

-نظریه مردم سالاری دینی
- نظریه عدالت اجتماعی
- نظریه ولایت فقیه
- نظریه بلوغ اجتماعی
- نظریه فطرت انسانی
- نظریه استقلال قوا
- نظریه علوم قدسی
- نظریه اصولگرایی اسلامی
- نظریه شناخت شناسی و معرفت شناسی اسلامی

در این کتاب همچنین پرسش نامه‌هایی با موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... تهیه شده است که می تواند مجالی برای نظرخواهی از کارشناسان باشد.

کتاب پیش طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در 244 توسط انتشارات تولید دانش در بهار 1390 منتشر شده است. /909/ن602/ع

ارسال نظرات