۲۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۰۲۱۰۷
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

عدم تولید علم دینی نسل جدید را با تمایلات غیر اسلامی بار می‌ورد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر ما علم دینی نیافرینیم، این علوم رایج جامعه ما را به سوی نسبیت در معرفت، فرهنگ، اخلاق و تردید در تمام بنیان ‌های فکری قرار می ‌دهد و نسل ما را نسلی سراپا با اندیشه و تمایلات غیر اسلامی بار خواهد آورد.
دومين همايش خادمان قرآن کريم حوزه علميه خراسان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت ‌‌الاسلام والمسلمین رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شب گذشته در دومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم حوزه علمیه خراسان که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در ادامه انقلاب، استمرار نظام با این جهت‌گیری بود که نظامی بر اساس آیات الهی و تعالیم اهل بیت(ع) ساماندهی شود، ابراز داشت: اگر چنین انقلابی رخ داده و بناست چنین نظامی مستقر شود، طبعا اولین بن مایه‌های این نظام باید از قرآن نشأت می ‌گرفت.

وی ادامه داد: در سال ‌های آغازین انقلاب اسلامی که انقلاب فرهنگی رخ داد، امام فرمودند: دانشگاه‌ ها را باز کنید اما علوم‌ انسانی آن را از حوزه بگیرید، این فرمایش امام خمینی(ره) نقطه آغاز تولید علم دینی بر اساس آیات و روایات بود که در همان مقطع طرح بازسازی علوم اسلامی مطرح شد و همین موضوع در سال های اخیر نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است.

حجت ‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به سخن رهبری که بیان کردند:‌ معتقدم علوم انسانی رایج و غربی تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست، خاطر نشان کرد: فرمایش امام یک سخن حکیمانه ‌ای بود که باید جدی گرفته می ‌شد منتها کسانی که در حال حاضر در غرب علیه نظام ما تلاش می ‌کنند، آن موقع هر چه در توان داشتند علیه این کشور و در راستای جلوگیری از تحقق سخن امام به کار بردند.

عدم تولید علم دینی نسل جدید را با تمایلات غیر اسلامی بار می آورد

وی با بیان اینکه نتیجه اقدامات این افراد را در سال‌ های اخیر دیدیم، اظهار داشت: اگر ما علم دینی نیافرینیم این علوم رایج جامعه ما را به سوی نسبیت در معرفت، فرهنگ، اخلاق و تردید در تمام بنیان ‌های فکری قرار می ‌دهد و نسل ما را نسلی سراپا با اندیشه و تمایلات غیر اسلامی بار خواهد آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: این سخن امام خمینی بیانگر آن است که حوزه های علمیه می توانند این نظریات را از آیات و روایات در اختیار شما قرار دهد وگرنه حوزه که از خود چیزی ندارد.

روحانیت آگاه توانسته جامعه را حفظ کند

وی وضعیت کنونی کشور را حاصل خون شهدا دانست و بیان داشت: وجود روحانیت آگاه و بیدار است که توانسته جامعه و نسل جوان ما را حفظ کند وگرنه اقتضای این علوم غربی چیز دیگری است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در سال ‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب بر روی تولید علم، اندیشه، نظریه‌ پردازی، نقد و در این اواخر بر روی علوم انسانی اسلامی و بهره‌ گیری از قرآن در بازسازی و بازآفرینی علوم انسانی تأکید شده است که این امر ناظر به این حقیقت است که اگر می ‌خواهیم جامعه را بر اساس آموزش‌ های اسلامی پیش بریم چاره ‌ای جز ساختن علوم انسانی بر پایه‌ آموزش‌ های دینی نداریم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بسیار دقیق و حساب شده بر روی تولید علوم انسانی و بهره ‌گیری از قرآن در این زمینه تأکید کرده ‌اند، ادامه داد: معتقد هستیم آنقدر از آموزه ‌های علوم انسانی در رشته‌ های مختف مطالب عمیق، دقیق و بی‌ نظیر وجود دارد که تاکنون با همه تحقیقاتی که در این حوزه‌ انجام شده هنوز به بخش‌ هایی وارد نشده‌ ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به اینکه ما به خوبی می ‌توانیم در همه رشته ‌ها علوم نوینی بیافرینیم وجهان را تغذیه کنیم، گفت: در جامعه‌ شناسی بر اساس منابع تفسیری موجود طرح‌ هایی را اجرا کرده و نشان دادیم که در مسایل ریز علوم نه تنها آنچه بشر در سالیان دراز تجربه کرده بلکه بسیاری از مولفه‌ های جدید در تفاسیر ما وجود دارد که ما با همین تفاسیر می ‌توانیم نظریاتی ارائه دهیم که بر نظریات رایج علوم انسانی تفوق دارد.

وی به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «بشر چقدر ببافد تا بتواند به اندکی از علم دست یابد در حالی که ما در کنارمان دریای بی کران علم الهی که در قرآن و روایات است قرار دارد ولی از آن غافلیم» اشاره و تصریح کرد: این یک واقعیت روشن و قابل اثبات و عینی است.

سامان دادن به نظام جامع علمی کشور با بهره مندی از قرآن از ضرورت های کشور است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یکی از ضروریت‌ های نظام را پرداختن به قرآن و بهره گیری از آن برای سامان دادن به نظام جامع علمی کشور عنوان کرد و یادآور شد: این همان چیزی است که با عنوان تفسیر موضوعی قرآن مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه از گذشته دو تفسیر ترتیبی و موضوعی مطرح بوده است، ابراز داشت: در تفسیر موضوعی مفسر دیدگاه قرآن را در یک موضوع خاص بیان می کند. فقه شیعه اکثر ابعادش اجتماعی است اما فرق دارد بین آنچه که ضرورت روز است و آنچه که به عنوان یک کار تحقیقی انجام می ‌شود زیرا در این کارهای تحقیقی زمینه ‌ای برای اجرا در دست نداریم.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه علوم انسانی رایج غربی می ‌تواند سکوی پرتاب ما باشد، اظهار داشت: ما باید از علوم جدید سوالات را دریافت کرده و با موشکافی ‌های تفسیری جذاب پاسخ‌ ها را از قرآن استخراج کنیم.

وی پیش ‌نیازها، مبانی، قواعد و روش تفسیر را چهار مؤلفه در تفسیر عنوان کرد و با اشاره به اینکه از دستورالعمل‌ های دینی می ‌توانیم در نظریه پردازی استفاده کنیم، افزود: می ‌توانیم انواع نظریات قرآنی را بر اساس روایت به دست آوریم.

حجت الاسلام والسملمین رجبی با بیان اینکه تفسیر موضوعی از جایی شروع می شود که پایان تفسیر تربیتی است، ادامه داد: نمی توانیم در حالی که تفسیر ترتیبی در مورد آیات انجام نداده ایم، نظریه ای از آیات به دست آوریم زیرا باید ابتدا مفاد آیه روشن شود بعد ببینیم از این مفاد چه بخشی مفید و مورد استفاده است.

تفسیر موضوعی نیازمند تفسیر تربیتی است

وی اذعان داشت: آیت‌الله جوادی آملی در همین زمینه بیان می کند: مفسر موضوعی باید اول کل قرآن را تفسیر تربیتی کرده باشد از این رو باید گفت تفسیر موضوعی نیازمند تفسیر تربیتی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما معتقدیم می‌توانیم از آیات قرآن در حوزه های مختلف نظریه دینی و اسلامی به دست آوریم، یادآور شد: دلیل این سخن اقتضای اصول و آیات قرآن است البته این به معنای آن نیست که روایات را به کناری نهاده و از آن ها در تفسیر استفاده نکنیم.

وی با اشاره به اینکه قران آمده تا کل جامعه بشری را هدایت کند، خاطر نشان کرد: این موضوع که در حوزه های مختلف دینی می توانیم نظریه پردازی کنیم اصلی است که مقتضای مبانی فکری و عقدیتی ما با آیات قرآن را بیان می کند./934/پ201/ص

ارسال نظرات