۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۰۰۶۲۰
استاد حوزه و دانشگاه:

علوم اسلامی باید سامان دهنده مناسبت‌های فردی و جمعی در مسیر خدا باشد

خبرگزاری رسا ـ سرپرست دانشگاه علوم حدیث گفت: بر طبق اصول علم کلام، آموزه‌های وحیانی در حوزه فردی و اجتماعی برای بشر عنوان شده است.
حجت الاسلام صادقي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی، سرپرست دانشگاه علوم حدیث در نشست تخصصی نقش علم کلام در تحول علوم انسانی اظهار داشت: کلام علمی است که به منظور دفاع از ایمان مومنین با انواع روش های علمی به اثبات، تنظیم و تبویب و دفاع از عقاید اسلامی و همچنین دفاع از فلسفه مجموعه معارف دینی می پردازد.

وی با اشاره به اینکه علم کلام دارای دو بخش فهم و استنباط معارف دینی و بخش دفاع از دین است، اظهار داشت: الهیات مسیحی به بخش دوم یعنی دفاع پرداخته است و کلام اسلامی هم از دفاع شروع شد اما در این بخش متوقف نشد و بخش اول را هم به حیطه دانشی خود افزود.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه تعاریف گوناگونی از علوم انسانی بیان شده است، اظهار داشت: این تعاریف اگرچه مورد وفاق نیست اما در فضای آکادمیک علوم انسانی دارای مصادیقی روشن است.

وی با اشاره به تعریفی موضوعی از علوم انسانی بیان داشت: علوم انسانی، علومی است که موضوعش انسان مختار است که با قید مختار، علوم پزشکی از حیطه تعریف خارج می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: خداوند باید آنچه را انسان برای ساخت خود نیاز دارد مشخص کرده باشد، از این رو باید در حوزه فردی و اجتماعی آموزه های وحیانی را حداقل در قالب اصول و کلیات برای بشر عنوان کرده و در اختیار او قرار داده باشد.

این محقق علوم اسلامی گفت: جامعه ایمانی به سمتی می‌رود که نتیجه‌اش گسترش دین است و اگر پدیده‌ای دنیایی هم محقق شود در راستای تقویت ایمان نهاده می شود.

وی اظهار داشت: مناسبت های اجتماعی باید به گونه ای باشد که مرضی خداوند باشد و علومی که می‌خواهد این مناسبات را شکل دهد باید در مسیر سیر انسان به سمت خداوند باشد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات