۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۰۰۶۱۸
پژوهشگر حوزه علمیه:

گرایش لائیک در دانشگاه‌ها بخاطر رواج فلسفه الحادی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی نشست تخصصی نقش علم کلام در تحول علوم انسانی گفت: مقام معظم رهبری در دوره های زمانی مختلف طرح های متفاوتی برای اصلاح علوم انسانی ارائه داده اند.
حجت الاسلام ترخان حجت الاسلام قاسم ترخان


به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قاسم ترخان، دبیر علمی نشست تخصصی نقش علم کلام در تحول علوم انسانی گفت: موضوع تحول علوم انسانی و دستیابی به علم دینی از موضوعاتی است که در بیانات امام خمینی(ره) مورد تاکید قرار گرفته و ایشان در سخنی ماندگار از تعبیر تغییر قبله علوم انسانی در این زمینه استفاده کرده‌اند.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در طول دوره زعامت خود بارها بر این مطلب تاکید کرده اند و با عبارات گوناگون خواستار تحول اساسی در علوم رایج انسانی شده اند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در دهه هفتاد، طرح مبارزه با تهاجم فرهنگی و نوسازی فرهنگی به عنوان زمینه ساز تحولات لازم بعدی در جامعه را سفارش کردند و در اواخر دهه هفتاد بحث آزاد اندیشی، نهضت نرم افزاری و نهضت عدالت خواهی را طرح کردند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به عنوان هدایت‌گر جریان‌های فکری و علمی به سمت اسلام در دهه هشتاد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و مبارزه با جنگ نرم را بیان کردند.

این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: تاکید بر مرجعیت علمی ایران و قرار گرفتن ایران در رتبه اول علمی جهان در دراز مدت از دیگر شاخص های مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب است.

وی گفت: معظم له بارها تاکید کرده اند که علوم انسانی رایج نه تنها مفید نیست بلکه مضر است و باید فکری اساسی برای اصلاح آن شود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: اندیشه اصلاح علوم انسانی مربوط به دوره زمانی خاص و کشوری خاص نیست بلکه در کشورهای گوناگون در حال پیگیری است.

وی بیان داشت: قبل از انقلاب اسلامی ایران، کالجی در هندوستان بود که توسط سید احمد خان مدیریت می شد، طبق پژوهش ها و گزارش ها مشخص شد بیشتر فارغ التحصیلان آن اندیشه های لائیکی گرفته‌اند که برای اصلاح وضع موجود از مرحوم مولوی برای مدیریت آنجا دعوت شد.

این محقق علوم اسلامی گفت: مرحوم مولوی با اینکه فلسفه نخوانده بود اما با تحقیقی که انجام داد به این نتیجه رسید که گرایش به لائیک بخاطر رواج فوق العاده فلسفه الحادی در این دانشگاه است و مشکل اصلی در مبانی فلسفی است.

وی بیان داشت: تاکنون فعالیت‌های گوناگونی برای اسلامی کردن علوم انسانی انجام شده است که می‌توان به همایش تعلیم و تربیت اسلامی در مکه مکرمه در قبل از پیروزی انقلاب ایران اشاره کرد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات