۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۰۰۳۶۳
آیت الله جوادی آملی:

گردشگری همراه با عبرت گیری در فرهنگ قرآن مطلوب است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اظهار تاسف از اینکه میراث بانان بلد نیستند که چه بگویند و گردشگران هم نمی توانند چگونه درس بگیرند، گفت: با این که مردم مسافرت می کنند، قرآن تعبیر( افلم یسیروا) دارد، زیرا گردشگری که بدون عبرت گرفتن باشد در فرهنگ قرآن به معنای نبودن است.
آيت الله عبدالله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر قرآن خود که با حضور صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت : در قرآن کریم داستان تمامی انبیای پیشین ذکر نشده است و تنها بیست و پنج پیامبر مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمامی اقوام در جهان دارای پیامبر بوده اند که پیام خداوند را به آنها ابلاغ کند، ادامه داد: از آنجایی که خاور دور در دسترس نبوده است، قرآن تنها به زندگی پیامبران این سرزمین ها پرداخته است و دستور داده است که آثار آنها را ببنید.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: قوم ثمود و عاد از اقوامی بودند که در تمدن بی نظیر بودند والبته ظلم آنها هم نظیر نداشت و خداوند هم عذابی بی مانند بر انها نازل کرد.

وی بیان داشت: اهرام مصر بعد از گذشت حدود شصت قرن هنوز دارای عجایب است و سوالات انسان امروز همچون چگونگی ساخت از سنگ و چگونگی مهندسی اهرام مصر، بی پاسخ مانده است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بسیاری از این امت ها نابود شدند؛ اما آثار آنها باقی مانده است، گفت: گردشگران و همنین میراث فرهنگی باید به این جنبه عبرت گیری از سفر توجه داشته باشند و در مقولات از کجا بودن، به کجا ختم شدن و چرایی سرنوشت انسان های گذشته توجه داشته باشند.

وی با اظهار تاسف از اینکه میراث بانان بلد نیستند که چه بگویند و گردشگران هم نمی توانند چگونه درس بگیرند، گفت: با این که مردم مسافرت می کنند، قرآن تعبیر( افلم یسیروا) دارد، زیرا گردشگری که بدون عبرت گرفتن باشد در فرهنگ قرآن به معنای نبودن است.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: اگر کسی سفر کرد باید در او تحولی ایجاد شود و عبرت بگیرد نه اینکه صرف تماشا باشد، زیرا عبرت گرفتن کمال است.

وی ادامه داد: رفتارهای انسان در عالم تاثیر دارد و هیچ عملی همچون سیل، طوفان و غیره بدون جهت نیست.

این مفسر بزرگ قرآن کریم اظهار داشت: میراث بانان باید محقق باشند و عالمانه برای مردم شرح دهند و قلب متفکر مردم را به کار بگیرند.

وی  با اشاره به اینکه کاربرد هشدار و انذار در مردم بیشتر است، اظهار داشت: در قرآن صفت نذیر برای پیامبر(ص) به صورت جدا آمده است؛ اما صفت بشیر بدون صفت نذیر نیامده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به سختی رسیدن به مقام انذارگری، اظهار داشت: هدف از عالم شدن رسیدن به مقامی است که مردم را انذار دهیم و بتوانیم تحولی در مردم به خصوص جوانان ایجاد کنیم و گرنه رسیدن به مقام فقاهت و حکمت برای بسیاری حاصل شده است. /909/پ202/ص
ارسال نظرات