۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۰۰۰۲۰
نویسنده کتاب اسلام و رشد عدالت محور:

برقراری عدالت برنامه عملی دولت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: برای تحقق اهداف الهی دین در عرصه اجتماع باید دولتی عدالت‌محور بر مبنای دین تشکیل شود تا انسان، همه‌جانبه رشد کند.
عدالت


حجت الاسلام ناصر جهانیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: پیشرفت به سمت اهداف نهایی و متوسط خلقت، وظیفه هر فرد و جامعه متعالی است و هنگامی به سرمنزل مقصود می‌رسد که نهادهای شیطانی نتوانند اثربخشی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: دولت دینی باید زمام هدایت مردم و نهادهای رحمانی را در دست داشته باشد. این دولت برای رسیدن به این اهداف، تکالیفی بر عهده دارد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، توسعه و پیشرفت را به معنای جامع و فراگیر تفسیر کرده اند و پیشرفت در یک جهت محض را نپذیرفته‌اند.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: هدف دولت اسلامی، همان هدف نهایی ادیان آسمانی، یعنی توسعه معرفت الهی و رسیدن به حیات طیبه است و پیشرفت انسان در ابعاد مادی و معنوی مورد توجه است.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف الهی دین در عرصه اجتماع باید دولتی عدالت‌محور بر مبنای دین تشکیل شود تا انسان، همه‌جانبه رشد کند.

این محقق علوم انسانی با بیان اینکه مهم‌ترین و اصیل‌ترین هدف ارسال پیامبران(ص) و تشکیل دولت، دعوت به سوی خدا و تحقق رشد معنوی انسان‌هاست، گفت: این مهم زمانی محقق می شود که نظم و امنیت در چارچوب قانون، دین و عدالت جامعِ مورد نظر اسلام تحقق یابد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد امنیت و پاسداری از حقوق مردم و جلوگیری از تعدی، شأن هر حکومتی است، ادامه داد: نظم و امنیت و عدالت جامع در چارچوب قانون اسلام برای تأمین سعادت دنیا و آخرت مردم، همراه با خیرخواهی فراگیر برای مردم، ماهیت دولت دینی و اسلامی را از دیگر دولت‌ها متمایز می‌کند.

این پژوهشگر علوم اسلامی، گفت: برقراری حاکمیت خداوند و استوارسازی ارزش‏های الهی و رشد کرامت‏های انسانی، محور نقش‏های دولت در تمام زمینه‏ ها است.

وی افزود: در واقع از نظر اسلام، حکومت ابزاری برای تحقق بخشیدن به اهداف مادی و معنوی و حاکمیت ارزش‏های الهی و انسانی و وسیله‏ای برای مهیا کردن بستری مناسب جهت رشد و تعالی انسان‏هاست.

حجت الاسلام جهانیان بیان داشت: دولت اسلامی با فراهم کردن رفاه و آسایش افراد جامعه، زمینه دینداری را مهیاتر می‌کند و ارزش‏های الهی را ترویج می‏کند. همچنین مسؤولیت امور اخروی، بُعد جدیدی به نقش دولت می‏دهد.

وی با بیان اینکه دولت اسلامی در هدف و محدوده عمل با دولت‏های دیگر تفاوت اساسی دارد، گفت: سعادتِ مادی و معنوی همه مردم و برقراری عدالت، هدف برنامه عملی دولت اسلامی است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات