گزارشی از برگزاری سومین فصل از دومین دوره پودمانی تعالی
حجت الاسلام والمسلمین مجید رهنما مدیر اداره اخلاق و تربیت معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در گفتوگویی از برگزاری سومین فصل از دومین دوره پودمانی تعالی با همراهی و مشارکت قریب به 120 نفر از تعالی جویان و اساتید تربیت محور مدارس علمیه سطح کشور در مشهد مقدس در بازه 18 تا 22 بهمن ماه، خبر داد.
وی دو پرونده علمی تربیتی «تربیت ایمانی» و «تربیت اعتقادی» را از مباحث محوری سومین فصل از دومین دوره پودمانی تعالی دانست و ابراز کرد: در بخش مهم کار که تربیت ایمانی بود، به جریان و الگوی تربیتی مکتب نجف که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب به عنوان یک الگوی تراز برای تربیت معنوی طلاب است، پرداخته شد.
حجت الاسلام رهنما خاطرنشان کرد: سعی شد در این زمینه قبل از برگزاری دوره، نشست ها و جلسات هم اندیشی تخصصی برگزار کنیم و خدمت بزرگان برسیم؛ در این راستا دو جلسه با آیت الله تحریری و یک جلسه با اساتید سلوکی حوزه علمیه خراسان برای تدوین فهرست سرفصل های دوره برگزار شد و با توصیه حضرت استاد تحریری با برخی از اساتید مؤسسه تخصصی اخلاق و معنویت نیز گفتوگوهای کارشناسی داشتیم که به تدوین یک فهرست منضبط و منسجم در تربیت معنوی منجر شد.
وی ادامه داد: در زمینه تربیت اعتقادی هم به مقوله نظام فکری و نظام جامع اندیشه در قالب «درآمدی بر نظام جامع اندیشه» پرداخته شد، زیرا این مقوله نگاه یکپارچه و منضبط به دین را تقویت می کند.
حجت الاسلام رهنما یادآور شد: در بحث تجربه عملی نیز به مدل تربیت اعتقادی مبتنی بر تجربه کتاب «بی نهایت» با حضور نویسنده کتاب این کتاب پرداخته شد که مورد استقبال شرکت کنندگان نیز قرار گرفت.
مدیر اداره اخلاق و تربیت معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اضافه کرد: همچنین در این دوره، قالب های تکمیلی هم داشتیم که مسئله «هم اندیشی» و «بیان تجربه» از جمله این قالب ها بود؛ همچنین حشر و نشر با اساتید و بزرگان اخلاق و معنویت نیز از برکات دیگر این دوره به شمار می رود.
وی همچنین ضمن تقدیر از روحیه جهادی تعالی جویان، گفت: جوشش های درونی افراد و جمع حاضر به نوعی بود که ما در ابتدای کار که مشکلات بودجه داشتیم خود افراد به صورت جهادی تلاش کردند و حدود 340 میلیون اعتبار تهیه شد که گزارش آن به شورای عالی حوزه های علمیه و مدیریت حوزه نیز ارائه شد.
حجت الاسلام رهنما تأکید کرد: باید دانست که اراده های جمعی می تواند از سیستم های رسمی پیش بزند و کار را جلو ببرد.