شکست در قاموس دین معنا ندارد
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجتالاسلام احمد رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه در نشست علمی تبیین مبانی اندیشه با موضوع منطق قدرت در اسلام از منظر رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی که به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه واژه قدرت در علوم سیاسی تطوراتی داشته است، اظهار داشت: این تطورات به معنای دست برداشتن از مفاهیم قبلی نیست و باعث توسعه در مفهوم قدرت شده است.
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه در رابطه با سیر تطورات مفهوم قدرت خاطرنشان کرد: قدرت در ابتدا به کنش و عمل گفته میشد؛ ولی بعد این مفهوم توسعه پیدا کرد و بر وضعیت خاصی که قدرت آفرین باشد گفته میشد، در ادامه تطورات این مفهوم، قدرت شبکه و ساختار قدرت آفرین به معنای قدرت افزوده شد و اکنون با مفهوم قدرت منتشر نیز معروف است که بر مفاهیمی مانند علم و اخلاق که هیچ نسبتی باقدرت ندارد مفهوم قدرت منتقل میشود.
بررسی سیره امامین انقلاب دررابطهبا مفهوم قدرت
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه برای فهم مفهوم قدرت نباید فقط به بیانات رهبر معظم انقلاب اکتفا کرد و سیره امامین انقلاب را نیز در این زمینه موردتوجه قرارداد، گفت: سیره امامین انقلاب نسبت سلبی و ایجابی با مقوله قدرت دارد.
استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» و «انسان دویست و پنجاهساله» بر این نکته تأکید داشتند که تشکیل حکومت اسلامی یکی از مقولههای ایجابی مفهوم قدرت و از شئون نبوت و ولایت است.
حجتالاسلام رهدار شاخصههای قدرت از نگاه مقام معظم رهبری را عبودیت پایه، سنت پایه، حجیت پایه، غیب پایه، فطرت پایه و در نهایت مردم پایه بودن برشمرد و ابراز کرد: محتوای دین در قالب حکومت اسلامی تحقق پیدا میکند و بدون تشکیل حکومت بعضی از احکام دین اجرا نمیشود و یکی از اهداف نبی مکرم اسلام صل الله و علیه و آله تشکیل حکومت بود.
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه اگر در مقابل دشمن آرامش درونی انسان تغییر کند نشانه دهنده ضعف ایمان است، گفت: شکست در قاموس دین معنا ندارد و کسی که در راه خدای متعال جهاد میکند به تعبیر قرآن کریم به یکی از «احدی الحسنین» میرسد و درهرصورت پیروز است.
ذات قدرت خیر است
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه قدرت در علوم سیاسی بر فعل اطلاق میشود، اظهار داشت: قدرت درذاتخود خیر است و امتداد وجود خدای متعال است و جمهوری اسلامی قدرتمند است؛ ولی تلاشی برای تئوریزه کردن قدرت را انجام نداده است.
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه حکومت اسلامی فلسفه عملی فقه است، ابراز کرد: حکومت یعنی قدرت و یکی از شئون نبوت و ولایت حکومت است؛ حکومت دینی غیب پایه و قدرتپایه است و اگر حکومت به خدای متعال نرسد باطل است.
حجتالاسلام رهدار با اشاره به اینکه قدرت جزء علل قوامبخش و هستیبخش است، گفت: صحنه و پایگاه قدرت با هم فرق دارد و ما که در مقابل جبهه کفر اقلیت هستیم لازم است در بعضی مواقع از صحنه قدرت کنار بکشیم تا پایگاه قدرتمان را حفظ کنیم.