تفقه و تقوا دو سلاح تأمین اهداف دین است
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زندهدار، عضو فقهای شورای نگهبان امروز در مراسم اختتامیه المپیاد حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد با اشاره به حدیث شریف «مَن طَلَبَ بابا مِنَ العِلمِ لِیُحیِیَ بِهِ الإسلامَ کانَ بَینَهُ و بَینَ الأنبیاءِ دَرَجَةٌ فِی الجَنَّةِ» گفت: هر کسی مرگ به سراغ او بیاید در حالی که طلب علمی نموده است و انگیزه او از این طلب علم، احیای اسلام باشد، چنین دانش پژوهی که در حوزه مشغول آموزش و پژوهش بوده، با انبیای الهی فقط یک درجه فاصله دارد.
وی افزود: هدف ما باید احیای اسلام باشد، اگر این هدف را از ابتدای تحصیل و ورود به حوزه علمیه در نظرمان این باشد که اسلام را احیا کنیم و اگر حیات دارد، هدف ما استمرار حیات باشد؛ برای مثال نباید مبدا و معاد و ارزشهای اخلاقی در جامعه فراموش شود؛ بلکه باید خودمان عامل به آنان باشیم و پیوسته بکوشیم که محو نشوند و از بین نروند.
آیت الله شب زندهدار با بیان اینکه باید به دو سلاح تفقه و تقوا در راه تأمین اهداف دین مسلط باشیم توضیح داد: تفقه در دین به معنای فهم ابعاد و معارف دین است و دین مبین اسلام کاملترین دینی است که خداوند برای بشر قرار داده است، هیچ زمینه از نیازمندیهای بشر در اسلام مغفول نمانده است و همه جوانب حیات انسان در این دین مبارک مورد توجه واقع شده است.
وی ادامه داد: یک روحانی تراز باید به همه این مسائل توجه و آگاهی داشته باشد و در صدد پیاده شدن آن بعد از خود در جامعه باشد، همچنین تفقه در دین نیازمند مقدماتی است که از جمله آن پایههایی که شما از ادبیات و علوم میگذرانید شرایطی است که شما را برای تفقه در دین آماده میکنند.
عضو فقهای شورای نگهبان با اینکه طلبه باید به ادبیات عرب و سایر علوم ادبی ورود کند تا بتواند استفاده بهینه را از ابعاد دین ببرد ابراز داشت: تا این پایهها محکم نشود، انسان نمیتواند در آفاق علم پرواز کند و قوت پیدا نمیکند و نیروی پرواز را بهدست نمی آورد؛ شما باید این پایهها را محکم بگذرانید، نتیجه آن را وقتی خواهید دید که به مراتب بالاتر میرسید، چون پایهها قوت داشته قدرت بیشتری برای پرواز دارید و زودتر میتوانید آن مراتب را بگذرانید.
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی در زمان آیت الله شیخ عبدالکریم حائری ممتحن منطق بودند که آن زمان از مرحوم علیپناه اشتهاردی نقل شده است که میگوید وقتی به قم آمدم حاشیه ملا عبدالله معروف بود و ما برای امتحان آن کتاب خدمت امام رفتیم؛ حاشیه ملا عبدالله در اصل متنی است که تفتازاتی بهصورت موجز تألیف کرده بود و حاشیههای دیگری مانند حاشیه حکیم و حاشیه محمدعلی نیز بر آن وجود داشت؛ اما امام خمینی پرسیدند که نظر حکیم چیست، وقتی نتوانستم بگویم، آقا فرمودند که حاشیه را از اول بخوانید.
آیت الله شب زندهدار همنشینی با علما را موجب تقویت انسان در مسیر و هدف دانست و تبیین کرد: انسان باید با عالم معنوی خودساخته زاهد و وارسته مراوده داشته باشد و در محضر او قرار بگیرد تا راه را گم نکند و همیشه در طریق حق باشد و هر زمان از مشرف شدن به محضر آن عالم شاد باشد.
وی با اشاره به حدیث «لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَى خَمْسٍ- مِنَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ وَ مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ- وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الرَّهْبَةِ وَ مِنَ الْكِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الْغِشِّ إِلَى النَّصِيحَةِ» با بیان قصهای از کتاب الکلامُ یَجُرّالکلام توضیح داد: روزی طلبهای میخواست برای آموختن و تقویت عقاید به تهران برود و در آنجا خداوند متعال او را به واسطه رجال الغیب راهنمایی کرد، او فردی را پیدا کرد که به او گفت دو نفر در تهران این درس را دارند، یکی فلانی است که اگر درس این آقا را انتخاب کردی، حتما در جلسه درس و حلقه تلامذه آن شرکت کن؛ اما اگر درس آن آقا را انتخاب کردی، فقط از بیرون مجلس درس او را گوش کن؛ چون شخص دوم علم دارد اما برای مجالست صلاحیت ندارد.
عضو فقهای شورای نگهبان اخلاص را یکی از ویژگیهای شاخص رهبر انقلاب دانست که کشور را در طول این سالها پیش برده است و گفت: من از زبان ایشان شنیدم که فرمودند وقتی انفجار در مسجد ابوذر انجام شد من یک بار در بیرون مسجد و بار دیگر در بیمارستان به هوش آمدم، بار اول حالت خود را جوری دیدم که یقین کردم رفتنی هستم و هیچ چیز قابل عرضهای به درگاه حضرت حق ندارم و وقتی در بیمارستان به هوش آمدم تصمیم گرفتم هیچ کاری نکنم مگر برای خداوند متعال.