۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۲۶۶۰۴۹
معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن:

زمینه ایجاد گروه‌های تکفیری در اثر بحران هویت عرب است

خبرگزاری رسا ـ معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن گفت: گروه داعش از نظر فکری و اعتقادی دارای تفسیر متحجرانه ضدجهانی شدن است، در حالی‌که از ابزارهای جهانی‌شدن چون فضای مجازی در جذب نیرو و به تصویر کشیدن جنایات خود استفاده می‌کند.
محمدرضا دهشيري معاون پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي محمدرضا دهشيري معاون پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا دهشیری معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، ظهر امروز در نشست تخصصی «بررسی‌ ریشه‌های شکل‌گیری داعش و آینده پژوهشی وضعیت منطقه» که در پژوهشکده مطالعات روابط بین‌الملل برگزار شد، با اشاره به زمینه‌های فکری اندیشه داعش، گفت: آنچه اساس فکری اندیشه داعش را تشکیل می‌دهد اسطوره بازگشت به خویشتن و جستجوی منابع هویتی جدید بر پایه بازسازی هویت‌های کهن است.

 

وی افزود: بحران هویت در جامعه عرب اهل سنت به ویژه در عراق و سوریه که احساس می‌کردند در اثر حکومت شیعیان به نوعی سرخوردگی دچار شدند سبب شد که آنها نوعی هویت مقاومت را از خود بروز دهند این هویت مقاومت بر اساس مرزهای خون‌بار بین تشیع و تسن شکل گرفت.

 

معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، در ادامه گفت: پایه‌های هویت داعش بر شریعت بر نقل‌گرایی استوار و منحصر است که با دو جبهه تشیع که نگاه عقل‌گرا و اجتهاد پویا داشته و مدرنیته غربی مبارزه می‌کند.

 

دهشیری، با اشاره به اعتقادات داعش اظهار داشت: اختلاف القاعده و داعش در این است که القادعده دشمن اولیه را غرب اما داعش دشمن اولیه خود را شیعه می‌داند.

 

وی افزود: در حقیقت گروه داعش چون دوره صدر اسلام را دوره طلایی عنوان می‌کنند معتقدند که باید با گفتگوی علمای سلف یک حکومت جدید ایجاد کنند.

 

معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، در ادامه بیان داشت: گروه‌های النصره و داعش خود را تمام حقیقت می‌دانند و هر کدام هویت متفاوت و منحصر به خود را دارند.

 

دهشیری ابراز کرد: در حقیقت آنها بخشی را که خود اشغال کرده را دارالاسلام دانسته و باقی دنیا را دارالحرب می‌دانند که با این ایده به غیریت‌سازی خشونت‌آمیز می‌پردازند و افزون بر شیعیان، مبارزه خود را علیه سایر ادیان و فرق نیز گسترش دادند.

 

وی با اشاره به فکر و اعتقاد داعش عنوان کرد: گروه داعش از نظر فکری و اعتقادی دارای تفسیر متحجرانه ضدجهانی شدن است در حالی‌که از ابزارهای جهانی‌شدن چون فضای مجازی در جذب نیرو و به تصویر کشیدن جنایات خود استفاده می‌کند.

 

معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، افزود: در واقع این گروه به سبک هالیوودی قصد به نمایش گذاشتن اقتدار خود را دارند تا از مخالفان خود زهرچشم گرفته و فرا واقعیت را جایگزین واقعیت کنند و ذهنینی در فضای مجازی ایجاد کنند که داعش گروه قدرتمندی است که می‌تواند جهان اسلام را بگیرد.

 

دهشیری با اشاره به این‌که غرور سرخورده عربی سبب پیوستن اعراب به گروه‌های داعش است، گفت: مساله داعش به مساله هویتی در جهان عرب تبدیل شده که توانستند تعداد زیادی از اهل سنت را با خود همراه کنند آنها غیری به نام شعیه ساختند که باید حکومت فعلی عراق را که با شیعیان در ارتباط است را از میان برداشت.

 

وی با اشاره به این‌که داعش تهدید جهانی است، اظهار داشت: مقابله جمهوری اسلامی بر دو عنصر مقابله نرم و نظامی استوار است، افزون بر مقابله نظامی باید زمینه فرهنگی که در عراق ایجاد شده اصلاح شود و این نیازمند کار تربیتی اعتقادی است تا بتوان مقابله فرهنگی انجام داد.

 

معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، با اشاره به ابزار دیگر چون مقابله اقتصادی، بیان داشت: با توجه به این‌که گروه داعش با تسلط به منابع نفتی عراق و غارت اموال عمومی دارای توان اقتصادی شده باید ضربه زدن به توان اقتصادی داعش نیز مورد توجه باشد.

 

دهشیری با اشاره به سناریوی تحولات منطقه، عنوان کرد: سناریوی اول خلیفه‌گرایی جدید داعش است که ایدئولوژی دین اسلام رادیکال را مطرح و تفسیر کرده که محیط هرج و مرج را تداوم داده و منطقه را پرآشوب می‌کند که ممکن است از عراق و سوریه به عربستان و اردن نیز کشیده شود.

 

وی با اشاره به سناریوی دیگر گفت: دومین سناریو به قرون وسطی‌گرایی جدید تعبیر می‌شود که در آن هویت‌های غیرملی اهمیت بیشتری نسبت به هویت ملی پیدا کرده و واحدهای سیاسی به واحدهای کوچکتری تبدیل می‌شوند و اقتدار حکومت‌ها در سراشیبی قرار می‌گیرند.

 

معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، با اشاره به سناریوی سوم، افزود: در سناریوی سوم جامعه بین‌الملل خطر داعش را تشخیص داده این گروه را مسلح نکند، در شکست داعش از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیاز به همکاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

 

دهشیری در پایان خاطرنشان کرد: در منطقه خوب است یک تفسیر حداقلی از اسلام در کشورهای سوریه و عراق شکل گیرد که منجر به تصادم تفسیر حداکثری شیعه و سنی نشود تا صلح در منطقه برقرار شود./807/پ202/ب4

ارسال نظرات