۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۲۴۲۸۷۸
حجت الاسلام وحیدپور:

خرید و فروش کالاهایی که با سود آن دشمنان اسلام تقویت شوند حرام است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل شرعی در پاسخ به این سؤال که استفاده از کالاهایی که امتیاز آن در اختیار یهود است چه حکمی دارد، گفت: اگر موجب تقویت دشمنان اسلام شود و این پول به یقین شخص بر علیه مسلمانان استفاده می‌شود حرام است.
حجت الاسلام حسين وحيد پور
به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، حجت الاسلام حسین وحید پور، کارشناس احکام شرعی، عصر امروز در برنامه زمزم معرفت که در محل شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان این که رعایت احکام شرعی مورد تاکید‌ تمامی مراجع و علما مشهور زمان ما است، اظهار کرد: فروع دین که در فقه پویای شیعه تقلید را جایز شمرده و در موردی که شخص در امور دینی خود تحقیق نکرده را لازم دانسته است؛ دانستن احکام شرعی امر حیاتی است.
 
حجت الاسلام وحید پور در پاسخ به این پرسش که اگر مقداری پول جمع آوری کنیم تا جنس یا وسیله ای را خریداری کنیم به آن خمس تعلق می‌گیرد یا خیر، گفت: بعض موارد را فقها را لازم نمی‌دانند مثلاً در بحث نیاز به مسکن که نیاز فعلی شخص است جمع آوری تدریجی این پول به آن خمسی تعلق نمی‌گیرد.
 
وی افزود: این حکم برخی از مراجع است و برخی دیگر چون پول خرج نشده است به آن خمس تعلق می‌گیرد مثلاً رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که اگر این پول در زمانی باشد که شخص به دنبال خرید خانه می‌چرخد و به سال مالی بر سر خمس ندارد ولی اگر این پول قرار است بماند تا دو سال دیگر خانه بخرد به آن خمس تعلق می‌گیرد.
 
کارشناس مسائل شرعی در پاسخ به سؤال این که چند تکه واجب برای کفن میت قید شده است، عنوان کرد که سه قطعه واجب برای کفن میت آمده است که فرقی هم بین زن و یا مرد ندارد؛ یک قطعه که اول استفاده می‌شود برای بخش پایینی بدن میت است و قسمت دوم همانند پیراهن میت است و قسمت سوم هم سرتاسری است که از بالای سر تا پایین است.
 
حجت الاسلام وحید پور با بیان این که برخی از مستحبات هم است که برای میت بهتر است رعایت شود، گفت: مثلاً عمامه برای میت مرد و یا برخی از کفن‌هایی که آیات و سوره‌ها بر روی آن حک شده است از مستحباتی است که بهتر است رعایت شود.
 
کار شناس مسائل شرعی در پاسخ به این سؤال که اگر کسی در رکعت سوم و چهارم نماز به جای تسبیحات اربعه حمد و سوره را بخواند نمازش چه حکمی دارد، گفت: در رکعت سوم و چهارم انسان می‌تواند فقط حمد را می‌تواند بخواند نه حمد و سوره.
 
وی افزود: این موضوع در صورتی مورد قبول است که از اول باید قصد خواندن حمد را داشته باشد نه این که سهواً این حمد را بخواند که در چنین حالتی بهتر است قبل از اتمام حمد قصد خواندن آن را بکند و مجدد آن را شروع کند در غیر این حالت می‌تواند در پایان نماز دو سجده سهو را بجای آورد و نمازش مورد قبول است.
 
حجت الاسلام وحید پور در پاسخ به این سؤال که استفاده از کالاهایی که امتیاز آن در اختیار یهود است چه حکمی دارد، گفت: اگر موجب تقویت دشمنان اسلام شود و این پول به یقین شخص بر علیه مسلمانان استفاده می‌شود حرام است.
 
وی ادامه داد: برای تشخیص این که این خرید موجب تقویت جهان کفر می‌شود از شهرت جنس و حق امتیاز آن می‌تواند تشخیص دهد بنابراین معامله با شهروندان اهل کتاب یهود و مسیح مشکلی ندارد./837/پ202/ف
ارسال نظرات