۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۹۹۲۲۰
استاد حوزه و دانشگاه:

مرحوم گرجی معمای مسائل علوم میان رشته‌ای حوزه و دانشگاه را حل می‌کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه پردیس تهران بیان داشت: از کارهای علمی مهم دکتر گرجی می‌توان به تنقیح و شرح ذریعه سید مرتضی در علم اصول، تفسیر جوامع الجامع و تلخیص عده الاصول اشاره کرد.
حجت الاسلام يثربي


حجت الاسلام سید علی یثربی، استاد حوزه و دانشگاه با تجلیل از مقام علمی مرحوم دکتر ابوالقاسم گرجی بیان داشت: وی از شاگردان آیت‌الله خویی بود که در حوزه علمیه قم و نجف به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد.

وی ادامه داد: مرحوم گرجی به مباحث اصول فقه تسلط خوبی داشت چرا که از محضر شیخ محمدرضا تنکابنی بهره های فراوانی برده بود.

محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: دکتر گرجی در سال 1335، دوره دکتری فلسفه و حکمت را در دانشگاه ‎آغاز کرد و نخست در دانشگاه الاهیات و سپس در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

وی گفت: مرحوم گرجی مجری و محقق صدها طرح پژوهشی و مقاله بود و پایان نامه های بسیاری را مشاوره و راهنمایی کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد گرجی دارای نشان درجه یک علمی دانش بود، گفت: از کارهای علمی مهم وی می‌توان به تنقیح و شرح ذریعه سید مرتضی در علم اصول، تفسیر جوامع الجامع و تلخیص عده الاصول اشاره کرد.

نماینده پیشین مردم قم در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: مرحوم گرجی با تسلط به دو حوزه معرفتی و سوابق علمی حوزوی و دانشگاهی توانست به مقولات ترکیب یافته به خوبی پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه اتحاد حوزه و دانشگاه از فرامین امام خمینی(ره) بود، گفت: امام خمینی (ره) سفارش می کرد تا حوزه و دانشگاه در هم ترکیب شود تا زمینه گسترش اسلام فراهم شود.

این محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه نیازمند تولید دانش اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و دیگر علوم انسانی اسلامی هستیم، گفت: در این بین دانش حقوق از پیش از انقلاب اسلامی مورد توجه بود و بر اسلامی بودن آن تاکید بیشتری می‌شد.

وی با اشاره به اینکه بر طبق بند چهارم قانون اساسی ایران، همه قوانین باید اسلامی باشد، گفت: اسلامی شدن حقوق نیازمند شناخت مبانی، اهداف و مستندات این دانش است.

این پژوهشگر علوم اسلامی خاطر نشان کرد: فقه اسلامی یک سیسستم علمی متقن، جامع و هزار و چهارصد ساله دارد و تسلسل علمی فقه امروز به عصر غیبت صغری می رسد.

وی با تاکید بر اینکه امروز مطالعات بین رشته ای برای اسلامی کردن دانش ها باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید این اعتقاد به وجود آید که حل مشکلات مملکت ما بدون انجام این کار اساسی امکان پذیر نیست.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تحقیق و پژوهش زمان‌بر و دیربازده است و نیازمند شخصیت هایی متفکر همچون دکتر گرجی است./909/ت302/ع

ارسال نظرات