۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۹۸۰۶۲

تبیین شخصیت علامه شیخ جعفر شوشتری منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب تبیین شخصیت علامه شیخ جعفر شوشتری در خوزستان منتشر شد.
علامه شيخ جعفر شوشتري، علامه شوشتري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، کتاب تبیین شخصیت علامه شیخ جعفر شوشتری با شمارگان یک هزار جلد در خوزستان منتشر شد.

مؤلف کتاب تبیین شخصیت علامه شیخ جعفر شوشتری تلاش کرده با جمع آوری دست نوشته ها، حکایات و منقولات علامه شوشتری، جوانان و نوجوانان را با روحیات، افکار و عقاید آن بزرگوار آشنا کند و علامه شوشتری را به عنوان الگویی نمونه برای آزادی خواهان جهان معرفی کند.

همچنین در این کتاب با زندگی نامه، سخنان، بیانات و سیره عملی علامه شوشتری آشنا می شویم. گردآورنده در این کتاب کوشش کرده با بیان سخنان محاوره‌ای و زیبا، خوانندگان را به مطالب این عالم دینی جذب کند.

در پیش گفتار این کتاب، علامه شوشتری به معنای عقل و ماهیت واقعی آن اشاره کرده و بیان می کند: ماهیت واقعی عقل این است که در نهایت به درک این معنا برسد که لا اله الا الله، یعنی بداند که در پایان فقط یک واقعیت مطلق وجود دارد و ماهیت عقل نیز بر همین نسق به انتخاب باز می گردد که از میان حق و باطل، واقعیت و لاواقعیت، مطلق و نسبی بر مدار عقل اختیار شود؛ چرا که اختیار برای درک دینی از انسان، امری ضروری است.

در ادامه این مطلب آمده است: آدمی حامل مسؤولیت انتخاب است و آنگاه که هم عنانیِ عقل و اراده در گفتار که بی واسطه ترین جلوه اعماق وجود ما است متجلی شود، هیچ راهی بهتر از گفتار برای ظهور عقل و اراده وجود ندارد؛ نفوذ در عقل، اراده، گفتار و آشکار ساختن حاقِّ ذاتِ آنها اساس حیات معنوی را تشکیل می دهد.

قابل ذکر است، یکی از موضوع های مهم این کتاب تبلیغ و ویژگی های یک مبلغ است که در آن حجت الاسلام مصطفی قنبرپور می نویسد: تبلیغ به معنای رساندن پیام، خبر و یا مطلبی به مردم و یا ابلاغ موضوعی را با انتشار اخبار در اذهان عمومی جاگیر کردن است.

در بخش دیگری از این کتاب با ویژگی های یک مبلغ آشنا می شویم که برخی از آنهااز این قرار است؛ دارای تحصیلات و با زبان روز برای مردم و به ویژه نسل جوان سخن گفتن، آرام، متین و با برخورد بودن، اجتناب از بیان موضوعات شبهه ناک، پرهیز از بیان مطالب ضعیف و بی اساس به عنوان نوادر، دارای سعه صدر بودن در مقابل شنیدن سخنان کفر آلوده مردم برای هدایت آنان به سوی حق و بیان مطالب بر اساس حقایق دینی نه آن چه مردم به نام دین می شناسند، زیرا گاهی مردم بسیار چیزهایی را به نام دین می شناسند که هیچ گونه ارتباطی با اصل دین ندارند.

همچنین سخن گفتن به فراخور حالِ مستمع و رعایت حد استعداد و دانش آنان، احتمال این که در هر مجلسی که سخن می گوید ممکن است افرادی داناتر از او در آن مجلس و در لباس های مختلف باشند را بدهد، آن چه را که با مذاق قرآن کریم و با ذوق سلیم و فکر مستقیم سازگار نیست به بهانه این که روایتی دارد نپذیرد و مردم را هم به پذیرفتن آن دعوت نکند و پرهیز از بیان روایاتی که ضروری و قطعیِ دین نیست، از دیگر ویژگی های یک مبلغ است.

گفتنی است کتاب تبیین شخصیت علامه شیخ جعفر شوشتری با همت محمدجواد ادبی، نسخه پردازی افسانه شفاعتی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در اهواز منتشر شد./945/601/ع

ارسال نظرات