۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۹۷۴۸۱
مسوول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان:

حوزه باید راهنمای حکومت و منبع تغذیه فکری آن باشد

خبرگزاری رسا ـ مسوول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ استقلال حوزه یادآور شد: استقلال حوزه به معنای جدایی حوزه از نظام نیست بلکه این حوزه است که باید راهنمای حکومت و منبع تغذیه فکری آن بوده و بر حکومت نظارت داشته باشد.
حجت‌الاسلام حسيني يگانه حجت‌الاسلام حسيني يگانه
حجت الاسلام سیدجعفر حسینی یگانه، مسوول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد ضمن گرامیداشت یاد امام راحل(ره) و شهدای انقلاب، در این خصوص که آیا نقش قم در انقلاب برگفته از وجود حوزه است یا اعتماد مردم به روحانیت اظهار داشت: ابتدا باید روحانیت و علما را معرفی کرد و وظیفه آن ها را شناخت و سپس بررسی کرد آیا حوزه در قیام انقلابی مردم نقش داشته یا خیر.

وی افزود: روحانیت، پرورش یافته مکتب توحید هستند و بر اساس آموزه های آن رشد کرده اند لذا قرآن کریم، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) وقتی می خواهند علما را معرفی کنند ابتدا جایگاه خود پیامبران الهی را بیان و سپس علما را وارثان انبیا معرفی می کنند و حتی در برخی مواقع، جایگاه علما را تا سطح انبیا بالا می برند بنابراین وظیفه علما و روحانیت، همان وظیفه انبیا یعنی ترویج مکتب یکتاپرستی و ظلم ستیزی و نفی غیرخدا است.

روحانیت تا زمانی که راه انبیا را ادامه دهد مورد اعتماد مردم خواهد بود

حجت الاسلام حسینی یگانه تصریح کرد: افزون بر تبلیغ، مقاومت و مبارزه علیه ظلم ودفاع از مظلوم نیز از دیگر وظابف روحانیت به شمار می رود، اگر روحانیت همین خط سیر انبیا را دنبال کند مردمی که در پی پناه و تکیه گاهی برای احقاق حقوق خود هستند به انان روی می آورند همانطور که به انبیا گرایش داشتند. زمانی که مردم بفهمند روحانیت نه تنها به دنبال منافع خود نیست بلکه به دنبال برچیدن بساط باطل است و در این مسیر از مال و جان خود دریغ نمی کند در این صورت روحانیت را بهترین پناهگاه خود علیه ظلم و استکبار می بینند.

امام خامنه ای به عنوان سمبل جانبازی برای انقلاب هرچه لازم بوده هدیه کرده است

وی، نقش روحانیت در انقلاب اسلامی را اساسی دانست و افزود: روحانیت در ابتدا همه را حول محور خود جمع کرد و از همه دیدگاه ها برای نابودی طاغوت بهره برد و سپس آنچه با اهداف انقلاب تناسب داشت مورد توجه قرار داد. روحانیت در پی پیاده سازی احکام دینی و اهتزاز پرچم توحید است و در این راه دلسوز مردم بوده و هست و همانطور که مردم هیچ گاه برای اغراض مادی کار نکردند روحانیت هم اگر لازم باشد حتی جانش را در این راه فدا می کند، نمونه بارز آن هم امام خامنه ای است که به عنوان سمبل جانبازی برای انقلاب هرچه لازم بوده هدیه کرده است.

سفر رهبری به قم موجی از معنویت ومعرفت را به دنبال داشت

مسوول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان با اشاره به سفر اخیر امام خامنه ای به قم و تعطیلی دروس حوزه خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم سال ها چشم انتظار حضور رهبر معظم انقلاب بود و روزشماری می کرد که پس از گذشت سال های متمادی در مهرماه امسال این آرزو محقق شده و موجی از معنویت و معرفت را به همراه آورد و روحانیت را به اهداف خود رهنمون ساخت لذا تعطیلی چند روزه حوزه که شاید از نظر ظاهری عقب ماندن از دروس تلقی شود در مقابل این نفع گسترده ابدا به چشم نمی آید و قابل مقایسه نیست.

حفظ استقلال حوزه، به معنای جدایی حوزه از نظام نیست

حجت الاسلام حسینی یگانه در خصوص رابطه حوزه و نظام در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: حوزه ونظام اسلامی در واقع یکی هستند. حوزه خاستگاه حکومت اسلامی است؛ خواست حوزه، حکومت اسلامی و خواست حکومت، رونق حوزه است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ استقلال حوزه در سفر اخیرشان به قم یادآور شد: ایشان در عین حال تصریح کردند که استقلال حوزه به معنای جدایی حوزه از نظام نیست بلکه این حوزه است که باید راهنمای حکومت و منبع تغذیه فکری آن بوده و بر حکومت نظارت داشته باشد.

حوزه نمی تواند با حکومت طاغوت همراه شود

مسوول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: اگر پیش از انقلاب، حوزه از حکومت جدا بود به این دلیل بود که حکومت، طاغوت و وابسته به بیگانه بود بود و حوزه نمی تواند با حکومت ظلم و طاغوت که حق مردم را ضایع می کند همراه شود. حکومت طاغوت، روحانیت را دشمن خود می دانست و درصدد نابودی و تضعیف آن بود چرا که حوزه را مخل و معاند می دانست و نمی توانست با وجود حوزه به اهداف شوم خود دست یابد لذا باید استقلال خود را حفظ می کرد تا بتواند علیه غاصبان حق مردم فریاد و قیام کند. اما اگر حکومت به نفع و رأی مردم بود حوزه باید آن را تقویت کرده و همگام با آن حرکت کند./930/ت301/ص
ارسال نظرات