۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۹۷۳۶۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

کتاب آشنایی با انقلاب و اندیشه‌های امام تدوین و در حوزه‌ها تدریس شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اطلاعات اندک طلاب جوان از مبانی، اهداف و اندیشه‌های امام‌‌(ره)، خواستار تدوین و تدریس کتاب آشنایی با انقلاب و اندیشه‌های امام برای طلاب علوم دینی شد.
حجت‌الاسلام محمدعلي اسدي نسب، مدير گروه قرآن پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي


حجت‌الاسلام محمدعلی اسدی نسب، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا نقش روحانیت و حوزه علمیه در قیام مردم و انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد و با بیان این‌که خاستگاه انقلاب از مساجد بود، گفت: بیداری حوزوی مهم‌ترین نقش را در طلوع انقلاب اسلامی ایران داشت.

وی با بیان این‌که انقلاب مردم ایران با توجه به اهانت رشیدی مطلق به امام خمینی‌‌(ره) و همچنین شهادت حاج آقا مصطفی در عراق شروع شد، افزود: این دو عامل سبب شد که مردم معتقد به مبانی دنی با رهبری شخصیت‌های دینی به خیابان‌ها بریزند و از اسلام دفاع کنند.

حجت‌الاسلام اسدی‌نسب با اشاره به شعارهای پیش از انقلاب، اظهار داشت: شعارهای نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی برخواسته از اسلام و اسلام برخواسته از حوزه‌ها بود و البته رهبران انقلاب حوزوی بودند و مردم بر محور حوزه و حوزویان حرکت می‌کردند؛ از این‌رو انقلاب اسلامی ایران برخواسته از اعتقادات دینی مردم و حضور روحانیت در رأس آن بود.

وی با تحلیل این مسأله که چرا پیش از انقلاب ایران حرکت‌های بسیاری علیه طاغوت و طاغوتیان صورت گرفت اما هیچ‌کدام به نتیجه مطلوب نرسید، گفت: مهم‌ترین علت این ناکامی، آن بود که مردم به رهبران این حرکت‌ها، یعنی گروه‌های روشنفکری اعتماد کامل نداشتند، اما به رهبران روحانی و روحانیان مساجد و مراجع تقلید اعتماد کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تربیت یافتگان مکتب امام خمینی‌‌(ره) اشاره کرد و با بیان این‌که امام راحل شاگردان بسیاری تربیت کردند که همه آنان در ارتباط با انقلاب یکسان نبودند، گفت: برخی از شاگردان امام نقش ارزنده‌ای در انقلاب داشتند و برخی مانند شیخ علی تهرانی از مسیر انقلاب و امام خارج شدند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که اکنون هم برخی از کسانی که روزی شاگرد امام بوده‌اند، با انقلاب نیستند، تصریح کرد: هرکس براساس ظرفیت و تلاش خود از امام‌‌(ره) استفاده کرده است.

وی وقوع فتنه‌های مختلف را آشکار کننده جوهره ذاتی انسان‌ها دانست و گفت: کسانی که در برابر امام، اندیشه‌های امام و انقلاب اسلامی موضع گرفتند، از مسیر حق خارج شدند و البته برای انقلابیون هم مهم نیست که برخی از شاگردان امام در خط امام قرار گیرند یا از آن جدا شوند؛ بلکه مهم تحقق آرمان‌های امام و تداوم مسیر ایشان است.

حجت‌الاسلام اسدی‌نسب با بیان این‌که راه امام همچنان تداوم دارد و اندیشه‌های متعالی ایشان پابرجاست، ابراز داشت: امروز دشمنان امام خمینی‌‌(ره) دشمنان ما و دوستان حقیقی ایشان هنوز هم دوستان ما هستند و مردم در همان مسیری حرکت می‌کنند که امام راحل ترسیم کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های یک حوزه انقلابی اشاره کرد و با بیان این‌که حوزه انقلابی حوزه‌ای است که با دو بال علم و اجرا حرکت کند، تصریح کرد: بار علمی حوزه پشتوانه نظام اسلامی ایران و بال اجرایی آن کمک‌یار نظام است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: حوزویان باید در اجرای آنچه مورد نظر امام راحل بود، یار و یاور رهبری باشند و در علم و دانش به گونه‌ای حرکت کنند که در نهایت سبب تقویت دین، شیعه و انقلاب اسلامی ایران شود.

وی با بیان این‌که اگر حوزیان در مرحله اجرا خود را بی‌مسؤولیت بدانند و به دنبال کسب علومی روند که ربطی به انقلاب، حرکت مردم و اصلاحات اجتماعی ندارد، هرگز موفق نخواهند بود، از طلاب علوم دینی خواست تا علومی را کسب کنند که مورد نیاز نظام و انقلاب است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اطلاعات اندک طلاب جوان از مبانی، اهداف و اندیشه‌های امام‌‌ خمینی(ره)، اظهار داشت: کتاب آشنایی با انقلاب و اندیشه‌های امام راحل به عنوان درس اصلی حوزه تدوین و برای طلاب علوم دینی در پایه‌های یک تا شش تدریس شود. /920/ت302/ص

ارسال نظرات