۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۹۵۹۰۶
علمای الازهر:

سرنگونی حکومت تونس به دلیل مخالفتش با دین جایز است

خبرگزاری رسا ـ علمای الازهر طی فتوایی نظام دیکتاتوری زین العابدین بن علی در تونس را دشمن اسلام خواندند و سرنگونی این نظام را شرعا جایز توصیف کردند.
زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس
به گزارش خبرگزاری رسا، علمای الازهر طی فتوایی با اشاره به مخالفتهای آشکار زین العابدین بن علی رئیس جمهور سابق تونس با دین، سرنگونی نظام دیکتاتوری وی را شرعا جایز عنوان کردند.

دکتر عبدالمعطی بیومی عضو مجمع پژوهشهای الازهر در این باره گفت: آیه «و اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» به صورت مطلق نیامده است و در اطاعت از اوامر الهی و آموزه های اسلامی منحصر شده است و بر این اساس، مردم وظیفه دارند تا با حاکمی که به وعده های خود عمل نمی کند و با مخالفت آشکار با احکام شرعی در صدد گسترش فساد است برخورد و قیام نمایند.

دکتر محمد رافت عثمان عضو دیگری از این مجمع نیز تصریح کرد: آیه اولی الامر بدین معنی نیست که حاکم هر عملی دوست دارد انجام دهد و مردم حق نداشته باشند اعتراض کنند، بلکه ولایت دارای قواعدی است که عدم خروج از احکام شرعی جزئی از این قاعده است.

وی افزود: سقوط نظام زین العابدین بن علی در تونس با توجه به اینکه تظاهرات بدون خشونت توسط مردم صورت گرفت و با خشونت نیروهای امنیتی همراه شد شرعا جایز است.

گفتنی است زین العابدین بن علی رئیس جمهور تونس پس از 23 سال حکومت دیکتاتورانه و مبارزه با اسلام و آموزه های اسلامی توسط مردم از قدرت برکنار شد و به عربستان گریخت.

انقلاب مردم تونس سبب نگرانی آمریکا، اسرائیل و برخی از حکام عربی شده است.

شایان ذکر است علمای اهل سنت آیه اولی الامر را شامل هر حاکمی فارغ از مشروعیت الاهی می دانند/980/گ
ارسال نظرات