۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۹۴۸۰۷
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

ملاک‌های اخلاقی اسلام تدوین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب ملاک‌های اخلاقی اسلام به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تدوین می‌شود.
اخلاق


حجت‌الاسلام علیرضا موفق، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و از محققان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از تدوین کتاب ملاک‌های اخلاقی اسلام خبر داد.

وی با بیان این‌که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مأموریت تألیف این کتاب به عهده‌ام گذاشته شده است، ابراز داشت: نظریه خودگرایی و مبنای اخلاقی اسلام در این کتاب مطرح خواهد شد.

حجت‌الاسلام موفق در ادامه به بیان این نظریه پرداخت و افزود: خودگرایی در اصطلاح فلسفه اخلاق به یکی از نظریه‌های غایت­گرا و پیامدگرایانه اطلاق می‌شود که معتقد است تنها وظیفه هر انسانی ایجاد بالاترین میزان سود و لذت برای خودش است؛ بنابراین این نظریه در تقابل با نظریه دیگر گرایی اخلاقی تفسیر و تعریف می‌شود.

وی با اشاره به دو شکل روان‌شناختی و هنجاری خودگروی در فلسفه اخلاق خاطرنشان کرد، خودگروی روان‌شناختی گرایش انسان‌ها را به حفظ منافع خویش و به سرشت و طبیعت وی بازمی‌گرداند؛ چراکه انسان‌ها به طور طبیعی بر اساس انگیزه شخصی عمل می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور با بیان این‌که خود گروی‌ هنجاری ناظر است به این‌که انسان چگونه باید باشد، گفت: صرف نظر از این‌که انسان‌ها به لحاظ روانی چگونه هستند، این دیدگاه معتقد است باید پیوسته به دنبال منافع خویش بود و عملی درست است که بر پایه تحصیل منافع خود حاصل شود.

وی تصریح کرد: نظریه اخلاقی خودگرایی یک نظریه مبدأ بوده که در غرب مطرح شده است و براساس آن هرکسی هر فعلی را که انجام می‌دهد در حوزه اخلاق دنبال خیر خود و به حداکثر رساندن منفعت خود است.

این محقق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که مفهوم خودگرایی که در غرب مطرح است طرفدارانی هم در اسلام دارد به طوری که بسیاری از معاصران هم همین نظر را دارند، یعنی در اخلاق خودگرا هستند، اظهار داشت: البته یک سری تفاوت‌هایی بین غرب و اسلام وجود دارد.

وی یادآور شد: در این کتاب نظریه‌های مختلف غربی و اسلامی مانند بحث خودگرایی، وظیفه‌گرایی و سودگرایی مطرح شده و پس از بررسی و نقد آن‌ها، نظریه اصلی با توجه به نظریه اخلاقی اسلامی که نظریه منتخب و برگزیده است، ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام موفق با بیان این‌که دلایلی که در این نظریه ارائه خواهد شد، براساس آیات و روایات است، اظهار داشت: کتاب ملاک‌های اخلاقی اسلام در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حال تدوین است که پیش‌بینی می‌شود تدوین آن تا دو سال آینده در 250 تا 300 صفحه به اتمام رسد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات