آیت الله نظری:
فقه شیعه، کلید اصلاح بشر و رسیدن به اهداف الهی و انسانی است
خبرگزاری رسا ـ آیت الله نظری تنها راه اصلاح بشر و رسیدن به هدف بشریت و انسانیت را تبعیت از فقه شیعه دانست و گفت: اگر انسان امروز می خواهد به آن هدف والایی که خداوند برای یک انسان تعیین کرده دست یابد باید از فقه شیعه، قرآن و 14 معصوم پیروی کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله عبدالله نظری، از علمای مازندران، امروز در آغاز درس خارج خود پس از ایام تبلیغی در ساری، لجاجت را ریشه بسیاری از گرفتاری های بشر امروز دانست و گفت: متأسفانه بشر امروز به جای تفاهم و همدلی به دنبال تخاصم و لجاجت هستند.
وی با تأکید بر این که بشر باید به جای اختلاف و تفرقه، همدلی و وحدت را در پیش گیرد، افزود: آن مکاتبی که منکر وجود خدا و پیامبر(ص) می شوند باید بیایند در مجامع علمی حضور یابند و دلایل خود را از بیان این گونه سخنان بیهوده بیان کنند.
این استاد درس خارج فقه و اصول با بیان این که این جهان تنها یک خدای واحد دارد، ادامه داد: آنهایی که منکر این مسأله بسیار مهم جهانی می شوند باید دلایل خود را بیان کنند.
آیت الله نظری با بیان این که اختلاف و تفرقه میان بشر موجب سرخوردگی و پایین آمدن شأن و درجه انسانیت است، ادامه داد: انسانی که خداوند او را اشرف مخلوقات نام نهاده است نباید به دنبال تخاصم و درگیری باشد.
وی، انسان بودن را در گرو وحدت در هدف، طریق و نظر دانست و خاطرنشان کرد: اگر بشر از این سه اصل مهم دور شود، شأن انسانیت را پایین آورده و تفهیم این مباحث مهم نیز امروز بر عهده علما و عقلای دینی است.
این استاد درس خارج با تأکید براین که جهان خدا دارد و خدا نیز واحد است، ادامه داد: خداوند متعال دارای جمیع صفات و کمالات است و این موضوع مهم باید برای بشر امروزی تبیین شود.
آیت الله نظری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که جبر در عالم وجود ندارد و هر آنچه که در این دنیا قرار داده شده بر اساس اختیار است، گفت: موجودات عالم دارای تکامل هستند و تکامل نیز اختیاری است و این مطلب در اختیار شیعه است و این مسأله از باب تعصب هم نیست، بلکه از باب واقعیت است.
وی با بیان این که مادیون اصلاً به این گونه موضوعات توجهی ندارند و تنها دچار اثبات و تحریف شده اند، ادامه داد: معیشت الهی حکیمانه است و براساس حکمت و مصلحت موجودات و کائنات تعیین شده است.
آیت الله نظری با بیان این که سفره شریعت همراه با قرآن و پیغمبرخاتم(ص) و اوصیای الهی است و این هدایت در عالم؛ قرآن، 14 معصوم و آل محمد(ص) هستند، بیان داشت: عهده دار این مسأله بزرگ جهانی جامعه روحانیت و علمای شیعه هستند.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در ادامه با اشاره به این که مقام عالم دینی عالی ترین مقام و مرتبه در هدایت بشر است، تصریح کرد: بر اساس روایات ملائکه برای علمای دینی پر و بال پهن می کنند که این نشان دهنده مقام بسیار رفیع یک عالم دینی است و خداوند برای هیچ یک از موجودات این عالم چنین قرب و مقامی تعیین نکرده است.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که باید به بشر فهماند که تخاصم معنی ندارد، گفت: نهادینه کردن این مسأله مهم وظیفه عالمان و فقهای دینی است.
آیت الله نظری به گسترش مکاتب پوچ و انحرافی در دنیا اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه این گونه مکاتب انحرافی هر رز در جهان در حال رشد هستند و تنها زمینه انحراف بشر را فراهم می کنند.
این استاد درس خارج فقه و اصول با تأکید براین که بشر امروز باید همدیگر را بفهمند و آنچه خیر است را در این دنیا انجام دهند، گفت: انسان عاقل فردی است که خیرات شش گانه که محیط حیات و زندگی بشر را محدود و مطلوب کرده را انجام دهد.
وی در ادامه سخنان خود به مقام علمی و فقهی حضرت آیت الله سیستانی در میان شیعیان اشاره کرد و گفت: این مرجع تقلید با توجه به جایگاه والایی که دارد، اما در عین حال ساده زیستی را رکن اول زندگی خود قرار داده و مجموع خانه و زندگی این مرجع تقلید حتی به هفتاد مترمربع نیز نمی رسد و در آن گرمای نجف در خانه محقر خود نشسته و بدون امکانات به وظیفه خود عمل می کند.
آیت الله نظری با بیان این که افق فکر و نگاه های انسان ها با هم متفاوت است، گفت: وقتی انسان به این نتیجه و درجه والای علمی برسد باید هم این گونه باشد که اکثر علما و فقهای شیعه نیز این گونه بوده و هستند.
وی با اشاره به این که این علم و معرفت در سایه اعتقاد و فهم انسان است، ادامه داد: چون فهم جهان را به گونه ای گذرا می نگرد.
این استاد درس خارج فقه و اصول تنها راه اصلاح بشر و رسیدن به هدف بشریت و انسانیت را تبعیت از فقه شیعه دانست و خاطرنشان کرد: اگر انسان امروز می خواهد به آن هدف والایی که خداوند برای یک انسان تعیین کرده دست یابد باید از فقه شیعه، قرآن و 14 معصوم پیروی کند و اگر این کارها را انجام دهد و بدون تخاصم و با تفاهم در کنار هم زندگی کنند، مشکلات بشر نیز مرتفع خواهد شد.
وی با بیان این که این مسأله جهانی، انسانی، تعلیمی، تربیتی و ارشادی در صفحه وجودی در اختیار علمای شیعه و حوزه های علمیه است، گفت: با تکیه بر همین اصول مهم است که خداوند مسأله ظهور منجی را مطرح فرموده است.
آیت الله نظری با تأکید براین که خلقت تنها با تکامل به هدف نهایی خود خواهد رسید، افزود: تحمیل در عدل الهی معنا ندارد و این جهان بدون شریعت زمانی که آشفتگی بر آن فشار آورد با بازگشت به شریعت قدر دان این نعمت بزرگ خداوند خواهد شد.
این استاد درس خارج فقه و اصول با تأکید بر این که منطق اسلام شمشیر و نیزه نیست، ادامه داد: در اسلام تحمیل معنا ندارد و تنها تکمیل است که در شریعت محمدی معنا پیدا می کند.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این که دو قیام مظلومانه و قاهرانه در دین اسلام وجود دارد، گفت: قیام مظلومانه مربوط به امام حسین(ع) است و این امام همام زمانی که مصلحت دید دین خدا در خطر و تحریف است، برای بقاء آن قیام کرد و امروز نیز طریقت محمدی(ص) در سایه عاشورا و کربلا ادامه دارد.
آیت الله نظری در پایان، قیام دوم را ظهور حضرت ولی عصر(عج) دانست و ادامه داد: با ظهور امام عصر(عج) عدالت در سراسر این گیتی حاکم خواهد شد و با آن ظهور مبارک خلقت خداوند تکمیل می شود./950/ پ201/الف
ارسال نظرات