متخصصان حوزوی و دانشگاهی عهدهدار تحول در علوم انسانی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در نشستی که با عنوان تحول در علوم انسانی، بعدازظهر امروز 21 آذرماه در آمفیتئاتر دانشگاه مفید قم برگزار شد به بررسی ضرورت و مراحل تحول در این زمینه پرداخت.
وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی سی سال است اقدام جدی در زمینه علوم انسانی صورت نداده و تنها از سال گذشته براساس دستور مقام معظم رهبری با ارجاع این وظیفه به کارگروهی در این خصوص تصمیماتی گرفته است، بر اهتمام مسؤولان در زمینه متحول کردن علوم انسانی تأکید کرد.
سردبیر روزنامه مردمسالاری وضعیت علوم انسانی موجود در دانشگاهها را مناسب ندانست و با بیان اینکه بسیاری از علوم انسانی تدریس شده در دانشگاهها روزآمد نیست، گفت: نظریات متعددی از اندیشمندان غربی در رشتههای مختلف مطرح میشود که گاهی دچار تناقض و تضاد در مبانی نظریه خود است.
وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی و بروز خلاقیتهایی در این زمینه اجتنابناپذیر است، اظهار داشت: علوم انسانی موجود دانشگاهها ناکارآمدی خود را در عرصه عمل تا حدود زیادی ثابت کرده و آن طور که مطلوب جامعه اسلامی است، گرهگشای مشکلات جاری، نیست.
کواکبیان همچنین کارآمدسازی علوم انسانی را مورد نظر قرار داد و با بیان اینکه در علوم انسانی، نوع نگرش غرب به انسان و نوع نگرش اسلام به انسان متفاوت است، گفت: علوم انسانی غرب نه تنها مشکلات جامعه ایران را حل نکرده؛ بلکه در جوامع بشری نیز دچار نوعی ناکارآمدی است.
وی نه تنها علوم انسانی تدریس شده در دانشگاهها؛ بلکه علوم انسانی تدریس شده در حوزههای علمیه را نیز نیازمند اسلامیسازی دانست و ابراز داشت: برخی از مسائل فلسفه اسلامی تدریس شده در حوزهها برگرفته از منطق ارسطویی است که شبهاتی ایجاد میکند؛ از اینرو باید متحول شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق بخشنامهای، تا تحول در علوم انسانی مدیریت نشود، چهارده رشته توسعه پیدا نخواهد کرد، خواستار توسعه رشتههای تحصیلی همزمان با تحولسازی علوم انسانی و عدم توقف آن شد.
وی شناخت حوزه علوم انسانی و علوم انسانی غرب، شناخت شاخصهای مهم علوم انسانی برگرفته از اسلام، برنامهریزی و مدیریت دقیق را برای ایجاد تحول در علوم انسانی ضروری دانست و گفت: علوم انسانی با یک بخشنامه و دستورالعمل متحول نخواهد شد.
کواکبیان در ادامه ارائه قرائتهای مختلف از اسلام و سپردن آن به جناحهای سیاسی را در اسلامی کردن علوم انسانی بیمعنا دانست و گفت: اساتید فن در حوزهه علمیه و دانشگاه به دور از تعصبات جناحی و سیاسی بهترین نیروهایی هستند که میتوانند تحول در علوم انسانی را رقم بزنند.
وی، خاطرنشان کرد: متخصصان حوزوی و دانشگاهی در رشتههای مختلف به کار گرفته شوند و اولویت تحول در علوم انسانی به کسانی سپرده شود که با دو بال دانشگاه و حوزه توأمان آشنا هستند. /920/پ202/ص