۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۹۲۱۳۹
رییس مجلس شورای اسلامی؛

بازسازی فکری، معنوی و سیاسی مردم مهمترین وظیفه مبلغان است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی بازسازی فکری، معنوی و سیاسی مردم را مهمترین رویکرد روحانیت دانست و گفت: عمق بخشیدن به تفکر مردم و بالا بردن درجات فکری آنان از وظایف روحانیت شیعه است.
گردهمايي بزرگ مبلغان در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی بزرگ مبلغان که صبح امروز در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه با حضور مبلغان اعزامی در ماه محرم الحرام برگزار شد، با اشاره به مهمترین وظایف روحانیت، گفت: مسأله محرم و سنت عزاداری ریشه در باورهای ملت ما دارد و یک فرصت برای بازسازی فکری و معنوی جامعه است.

وی در ادامه بازسازی فکری و معنوی جامعه را مهمترین وظیفه روحانیت دانست و افزود: یکی از وظایف مهم روحانیت در پانصد سال اخیر حفظ مذهب تشیع است؛ قدرت فکری و علمی تشیع ریشه در عقل گرایی و سیاست ظلم ستیزی و عدالت خواهی تشیع دارد.

لاریجانی اظهار داشت: عمق بخشیدن به تفکر مردم و بالا بردن درجات فکری آنان از دیگر وظایف روحانیت شیعه است، زیرا تأثیر گذاری که تشیع دارد، شاید دیگر فرق و مذاهب نداشته باشند.

وی حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و مبارزه با استعمار را از دیگر وظایف روحانیت دانست و خاطر نشان کرد: حضور و نقش روحانیت در ابعاد گوناگون اجتماعی، علمی و سیاسی در عصر صفویه، حضور روحانیت در عصر مشروطه و حرکت و تلاش روحانیت در عصر پهلوی که ثمره آن انقلاب اسلامی است، مؤید این وظیفه و نقش است.

رییس مجلس شورای اسلامی حمایت از مردم و محرومان را از دیگر وظایف روحانیت دانست و یادآور شد: روحانیت همیشه با مردم زندگی کرده و با مردم ارتباط داشته است؛ وظیفه روحانیت ارتباط و همدلی با مردم و تذکر به دولت ها در راستای حمایت از مردم است.

وی با بیان این که نقش امروز روحانیت به مراتب گسترده تر از گذشته است تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران با استفاده از فکر و بصیرت روحانیت راه خود را آغاز کرد و بقای آن نیز در گرو تلاش های روحانیت است.

لاریجانی شاخصه دینی بودن انقلاب را بسیار مهم توصیف کرد و تصریح کرد: شاخصه اصلی انقلاب اسلامی دینی بودن آن است به همین دلیل کشورهای غربی در معادلات خود با جمهوری اسلامی دچار اشتباه می شوند.

وی با اشاره به ظرفیت های تبلیغی ماه مبارک رمضان و ماه محرم و صفر ابراز داشت: روحانیانی که به سراسر کشور اعزام می شوند، می توانند دارای دو رویکرد باشند؛ که یکی از این رویکردها تقویت احساس دینی مردم است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی این رویکرد را مناسب اما ناکافی دانست و ادامه داد: بازسازی فکری، معنوی و سیاسی مردم رویکرد دیگری است که لازم است مبلغان توجه بیشتری به آن داشته باشند.

وی با اشاره به سرانه پایین مطالعه در کشور بیان داشت: در جامعه ما روش کتابخوانی متعارف نشده است و بیشترین انتقال معلومات به صورت شفاهی انجام می گیرد؛ به دلیل اعتماد بالای مردم به روحانیت لازم است از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.

لاریجانی با بیان این که مردم از روحانیت توقع تحلیل خبرهای تاکتیکی را ندارند، ابراز داشت: طرح و تبیین شرایط معنوی، فکری و سیاسی جامعه با مبانی اسلامی انتظاری است که از روحانیت می رود و اگر مبانی دینی در دست مردم باشد در کوران حوادث رنگ عوض نمی کنند.

وی با اشاره به گسترش و رواج عرفان های دروغین در کشور تأکید کرد: مبلغان در کنار ذکر مسایل دینی و سیاسی باید خطر عرفان های کاذب را برای جامعه تبیین کنند و از بیان خواب و مکاشفه که در تشیع هیچ جایگاهی ندارد خودداری کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش غرب برای پیشگیری از نفوذ ایران گفت: غرب هم اکنون از توان ایران برای به هم زدن موازنه منطقه در هراس است و مسایلی چون حقوق بشر، انرژی اتمی ،دموکراسی و آزادی بهانه ای بیش نیست.

وی با اشاره به فتنه سال گذشته تأکید کرد: اگر جامعه در پیروی از اسلام واقعی و مقام معظم رهبری یکپارچه باشد مسایلی چون فتنه نمی تواند شرایط کشور را تغییر دهد زیرا ولایت فقیه کلید پیروزی است و این ولایت فقیه بوده که همواره از حقوق ملت، قوا و آزادی صیانت کرده است./919/پ202/ج

ارسال نظرات